ارزیابی تاثیر ضدباکتریایی کارواکرول به تنهایی و در ترکیب با آنتی بیوتیک سفکسیم در برابر باکتری اشریشیا کلی 7H : 157O

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

امروزه استفاده از ترکیبات گیاهی و مشتقات آن مانند عصاره ها و اسانس ها جهت مبارزه با عوامل عفونی بسیار مورد توجه محققین قرار گرفته است. یکی از ترکیبات فعال ضدمیکروبی با منشا گیاهی کارواکرول می باشد.

هدف

ارزیابی اثر ضدباکتریایی کارواکرول به تنهایی و در ترکیب با آنتی بیوتیک سفکسیم در برابر اشریشیا کلی 7 H: 157O.روش‎کار: خواص ضدباکتریایی کارواکرول و سفکسیم با تعیین حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC)Minimum Inhibition Concentration ، حداقل غلظت کشندگی (MBC) Minimum Bactericidal Concentration و روش انتشار در آگار مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور برهمکنش کارواکرول و سفکسیم و تعیین غلظت بازدارنده افتراقی (FICشاخص) از روش چکربورد استفاده شد.

نتایج

حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت کشندگی کارواکرول و سفکسیم علیه باکتری اشریشیا کلی 7 H: 157O به ترتیب برابر (MBC MIC,) 250، 250 میلی گرم در میلی لیتر و (MBC, MIC) 128، 128 میلی گرم در میلی لیتر بود. در روش چکربورد، در حالت ترکیب کارواکرول با آنتی بیوتیک سفکسیم در برابر 7  H: 157O E. coli اثر سینرژیستی مشاهده شد (5/0 FIC=شاخص).

نتیجه گیری نهایی:

 با توجه به فعالیت ضدباکتریایی قابل توجه کارواکرول، مطالعه حاضر این عامل را به عنوان یک داروی ضد باکتریایی با منشا طبیعی معرفی می کند. همچنین از آن جایی که کارواکرول خواص ضد باکتریایی سفکسیم را به طور معنی داری افزایش داد (خواص سینرژیستی)، می توان کارواکرول را به عنوان یک ترکیب موثر جهت افزایش قدرت ضد باکتریایی آنتی بیوتیک سفکسیم معرفی نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!