ارتباط سلامت عمومی با سوءرفتار در سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سوء رفتار یکی از چالش های مطرح در حیطه مراقبت از سالمندان است که می تواند زمینه ساز ایجاد اختلال در سلامت عمومی سالمندان باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط سلامت عمومی با سوءرفتار در سالمندان مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهرستان ساری در سال 1400 انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود که بر روی 347 سالمند به صورت خوشه ای و تصادفی انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) و پرسشنامه سوءرفتار با سالمند در خانواده بود. پس از گردآوری اطلاعات به روش مصاحبه، داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 22 با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، تی مستقل، تحلیل واریانس، رگرسیون خطی چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

در این مطالعه میانگین سنی سالمندان 8/62±72/86 سال و 53/9 درصد از شرکت کنندگان مرد بودند. بیش ترین و کم ترین شیوع سوءرفتار به ترتیب مربوط به زیر مقیاس غفلت عاطفی(72/9 درصد) و طرد شدگی(9/8 درصد) بود. 57/3 درصد از سالمندان از وضعیت سلامت عمومی نامطلوبی برخوردار بودند. نتایج همبستگی بین ابعاد متغیرهای سلامت عمومی و سوءرفتار نشان داد که در اکثر روابط به جز غفلت مراقبتی با زیرمقیاس های سلامت جسمانی (0/105P=)، اضطراب و بی خوابی(0/707P=)، عملکرد اجتماعی(0/211P=) و هم چنین سو ء رفتار مالی با زیرمقیاس سلامت جسمانی(0/156P=)، ارتباط آماری معناداری وجود داشت.

استنتاج

باتوجه به میزان بالای سوءرفتار در سالمندان و هم چنین تاثیر سوء آن بر سلامت عمومی، وجود برنامه هایی جهت افزایش آگاهی و آموزش به سالمندان و هم چنین انجام اقدامات پیشگیرانه ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!