بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان در بیماران مبتلا به آسم

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به شیوع بالای بیماری آسم و تاثیر متقابل آن و بیماری های دهان و دندان، ارزیابی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان این بیماران اهمیت دارد. از آنجایی که تاکنون مطالعه ای با این هدف در کشور ایران صورت نگرفته است، این مطالعه با هدف تعیین کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان در بیماران مبتلا به آسم، انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 54 بیمار مبتلا به آسم در مرکز درمانی طوبی شهرستان ساری بررسی شدند. روش نمونه گیری بصورت در دسترس بود. ابزار این پژوهش پرسشنامه OHIP-14 بود و به منظور بررسی شاخص OHI-S، دندان های رامفورد انتخاب شدند. تحلیل آماری داده ها از قبیل آمار توصیفی، آزمون نرمال بودن توزیع متغیرها (کولموگروف اسمیرنف) و آمار استنباطی، با نرم افزار 25 SPSS انجام شد.

یافته ها

میانگین سنی بیماران 12/57±38/05 سال و 75/9 درصد از آن ها زن بودند. میانگین نمره کل برای پرسشنامه OHIP-14 برابر با 9/92±10/65و برای OHI-S برابر با 1/14±2/40 بود. بیش ترین میزان نمره پرسشنامه کیفیت زندگی، مربوط به حیطه ناراحتی فیزیکی (0/96±1/17) بود. تفاوت آماری معنی داری بین جنسیت (0/893=P)، شاخص DI، CI و OHI-S (0/690=P) با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان مشاهده نشد.

استنتاج

اگرچه رابطه ای بین سلامت دهان بیماران مبتلا به آسم و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان در مطالعه حاضر مشاهده نشد، هم چنان توصیه می شود دندانپزشکان در کنار تدابیر حرفه ای برای مدیریت این بیماران، به تاثیر مشکلات دهان بر کیفیت زندگی بیماران نیز توجه داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!