بررسی رضایتمندی بیماران نابارور مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهراناز سطح کیفیت خدمات درمانی درطی سال 1400-1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رضایتمندی مراجعین از مهمترین ارکان ارزشیابی و مولفه های کیفیت خدمات مراکز بهداشتی، درمانی محسوب می گردد. در این پژوهش میزان رضایتمندی بیماران نابارور ارزیابی شد.

روش بررسی

مطالعه حاضر، یک مطالعه مقطعی-توصیفی می باشد. اطلاعات 304 نفر از بیماران نابارور مراجعه کننده به درمانگاه ناباروری (حداقل چهار ویزیت) و بستری در چهار بخش از بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران (بیمارستان های 4-1) از اردیبهشت 1399تا شهریور 1400جمع آوری شد. اطلاعات پرسشنامه حاوی 56 سوال (9 حیطه) در SPSS software, version 24 (SPSS Inc., Chicago, IL, USA) وارد و به کمک آمار توصیفی موردتجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها

میانگین رضایت از خدمات پذیرش و ترخیص، خدمات پزشکی، خدمات تغذیه و حسابداری و بیمه گری در بیمارستان شماره یک بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داد و میانگین رضایت از خدمات پرستاری یا مامایی، خدمات تشخیصی درمانی (رادیولوژی/آزمایشگاه)، خدمات کاخداری، منشور حقوق بیمار، خدمات مدیریتی، هزینه های پرداختی در بیمارستان شماره چهار بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داد. میانگین خدمات پرستاری یا مامایی، منشور حقوق بیمار، و خدمات کاخداری در کل بیمارستان ها به ترتیب بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دادند و خدمات تغذیه و هزینه های پرداختی کمترین امتیاز را به خود اختصاص دادند (بیشترین نارضایتی) (05/0<p).

نتیجه گیری

با توجه به امتیاز رضایت زنان مراجعه کننده به درمانگاه ناباروری، خدمات ارایه شده در 9/35% موارد در سطح مناسب و عالی در 3/49% در سطح نسبتا مناسب و در 8/14% در سطح نامناسب درنظرگرفته شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591774 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!