بررسی تاثیر درمان شناختی رفتاری بر افسردگی افراد اقدام کننده به خودکشی ترخیص شده از مراکز آموزشی درمانی ارومیه در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

خودکشی و اقدام به خودکشی از مهم ترین شاخص های بهداشت روانی افراد جامعه به حساب می آید که معلول فاکتورهای متعددی بوده و افسردگی از مهم ترین عوامل مرتبط با اقدام به خودکشی است. روان درمانی بر پایه شناخت درمانی، یکی از روش های موثر برای افراد داری افکار خودکشی است که می تواند بر علایم افسردگی موثر باشد. لذا مطالعه ای باهدف تعیین تاثیر درمان شناختی رفتاری بر افسردگی افراد اقدام کننده به خودکشی ترخیص شده از مراکز آموزشی درمانی ارومیه در سال 1399 انجام گرفت.

مواد و روش کار

این مطالعه نیمه تجربی یک سو کور بر روی 60 نفر از افراد اقدام کننده به خودکشی ترخیص شده از مراکز درمانی در شهر ارومیه، ایران در سال 1399 انجام شد. با روش نمونه گیری در دسترس، 60 نفر از افراد اقدام کننده به خودکشی انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و گروه مداخله 30 نفره تخصیص داده شدند. فرم کوتاه پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه دموگرافیک برای جمع آوری داده ها در قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و سه ماه بعد از مداخله استفاده شد. پکیج آموزشی برای گروه مداخله طی 8 جلسه 60-90 دقیقه ای، به صورت دو جلسه در هفته برگزار شد. برای گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای انجام نشد. داده های جمع آوری شده توسط افزار SPSS نسخه 22 از طریق تست آماری کای اسکویر، تست دقیق فیشر و Repeated Measure ANOVA مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که در روند میانگین نمرات افسردگی افراد اقدام کننده به خودکشی ترخیص شده از مراکز درمانی، تفاوت معنی داری بین گروه مداخله و کنترل وجود داشت (001/0<p). نتایج مقایسات دوتایی بر اساس آزمون به ون فرونی نشان داد که در ارتباط با نمره افسردگی افراد اقدام کننده به خودکشی ترخیص شده از مراکز درمانی در گروه کنترل در بازه های زمانی قبل و بعد از مداخله اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت (001/0=p). بااین حال، در گروه مداخله بین بازه های زمانی قبل از مداخله، بعد از مداخله و سه ماه بعد از مداخله اختلاف آماری معنی داری وجود داشت (001/0<p).

بحث و نتیجه گیری

در این پژوهش اثربخشی درمان شناختی رفتاری در گروه مورد مداخله مشاهده گردید و علایم افسردگی به طور معناداری بهبود یافته اند. بنابراین می توان گفت درمان شناختی رفتاری می تواند بهبود قابل توجهی در تقلیل افکار خودکشی و ناامیدی داشته باشد. علاوه بر این، این درمان می تواند تاثیر مثبتی بر رفتارهای فرد داشته باشد و بهبود کیفیت زندگی فرد را ایجاد کند. بااین حال، برای اندازه گیری اثربخشی دقیق، مطالعات بیشتری نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
174 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p2593517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!