مرور نظام مند ابزارهای اندازه گیری سنجش رفتارهای مراقبتی پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

مراقبت هسته اصلی پرستاری و یکی از مهم ترین و اساسی ترین اجزا جهت دسترسی به تکامل و بقای انسان است. دراین بین سنجش رفتارهای مراقبتی از دیدگاه پرستاران و بیماران اهمیت خاصی دارد، زیرا مراقبت و خدمات پرستاری بیمار محور، عامل اصلی در رضایت بیماران بستری در بیمارستان است. این مطالعه باهدف شناسایی و معرفی ابزارهای رایج اندازه گیری رفتارهای مراقبتی انجام شد.

مواد و روش کار

در این مرور نظام مند، تعداد 1090 مقاله به زبان انگلیسی و فارسی در بازه زمانی 2010-2020 از پایگاه های اطلاعاتی PubMed (MEDLINE), CINAHL, Scopus, Science direct and Web of Science و سایر منابع مرتبط (Google Scholar, Magiran, SID, Irandoc) جستجو شدند. برای جستجو از کلیدواژه های, Caring behavior Tool ٬ Scale٬Measure, Inventory, Questionnaire و عملگرهای and و or استفاده شد. همه مقالات جستجو شده در نرم افزار ENDNOTE نسخه X5 (تامسون رویترز، ایالات متحده آمریکا) برای حذف مقالات تکراری وارد شدند. مقالاتی که دارای معیارهای ورود بودند موردبررسی قرار گرفتند.

یافته ها

بر اساس کلیدواژه های مطالعه حاضر، درمجموع 1090 مقاله وارد مطالعه شدند. سپس خلاصه مقالات بررسی شده و در چند مرحله موارد تکراری و غیر مرتبط از مطالعه حذف گردید. درنهایت 53 مقاله برای بررسی جامع و استخراج داده ها انتخاب شدند. در مقالات بررسی شده از 11 ابزار مختلف برای سنجش رفتارهای مراقبتی استفاده شده بود.

بحث و نتیجه گیری

رفتارهای مراقبتی مناسب می تواند باعث ارتقاء رضایت بیماران از خدمات پرستاری شود. ازاین رو لازم است تا رفتارهای مراقبتی پرستاران با ابزارهای استاندارد و معتبر ارزیابی شود. این در حالی است که ابزارهای جدید و استاندارد اندازه گیری رفتارهای مراقبتی در ایران روان سنجی نشده است و انجام این امر ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p2593520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!