بررسی تطبیقی تمبرهای پستی با موضوع گونه های جانوری درحال انقراض ایران و جهان برمبنای فهرست (IUCN) (بررسی موردی هشت گونه جانوری)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیان مسیله: 

 از رسانه های پرسابقه که مفاخر، نمادها، مناسک، مکنونات ملل را به نمایش می گذارد، تمبرهای پستی است که علاوه بر اعتبار، نشان دهنده دغدغه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ملت ها نیز هست. یکی از این دغدغه ها ابربحران های اقلیمی است که سرتاسر جهان را فراگرفته و بر مبنای گزارش های علمی و پژوهشی، ادامه زندگی بسیاری از گونه های جانوری به نقطه غیرقابل بازگشت رسیده است. براین اساس از دهه های متوالی، بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی به موازات تلاش های علمی و عملی، از ظرفیت های کارآمد حوزه هنر، جهت حساسیت بخشی در سطح ملی و جهانی بهره برده اند. این پژوهش به مقایسه تطبیقی تمبرهای پستی گونه های جانوری انتشاریافته در ایران و جهان پرداخته و در نهایت به این سوال پاسخ خواهد داد که بازخورد موضوع جانوران در حال انقراض در تمبرهای پستی ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان چگونه بوده است؟

هدف

پژوهش حاضر با مطالعه موردی انتشار «تمبرپستی» حوزه زیست جانوری در خطر انقراض ایران، بر کار ویژه «هنرهای تجسمی» در راستای ایفای تعهدات ذاتی و آگاهی بخش در مقیاس داخلی و جهانی، تاکید و به مخاطبان و کارگزاران این حوزه شناخت لازم را ارایه می دهد.

روش پژوهش: 

این پژوهش کیفی است که به شیوه توصیفی-تحلیلی «تمبرهای پستی» 51 کشور جهان را با تمرکز بر هشت گونه جانوری در خطر انقراض که در فهرست مشترک سازمان حفاظت محیط زیست ایران و IUCN قرار دارد، با استفاده از منابع کتابخانه ای و داده های پایگاه های اطلاع رسانی، در چارچوب جداول 8گانه تصویری، بررسی نموده است.

یافته ها

در پژوهش حاضر، مشخص گردید که ایران با وجود برخورداری از پیشینه کهن در حوزه هنرهای تصویری و ازجمله پیشگامی در انتشار تمبرهای پستی، در استفاده هوشمندانه از این ظرفیت هنری و فرهنگی در راستای اثرگذاری بر مردم و حاکمیت، برای حفاظت اثربخش از گونه های طبیعی، از بعد کمی و نیز دامنه انتشار تمبرهای پستی گونه های جانوری، جایگاه شایسته ای ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2594478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!