بررسی تخریب نوری پلی اتیلن کم چگالی حاوی پرواکسیدانت و فتوکاتالیست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

موضوع تحقیق: 

سرعت کند تخریب زیستی  پسماندهای پلاستیکها، به خصوص انواع مختلف پلی اتیلن  منجر به مشکلات بسیاری برای محیط زیست می شود. برای کاهش این معضلات، پرواکسیدانت ها به عنوان یک افزودنی به پلی اتیلن اضافه می شوند تا با تخریب نوری آن تخریب زیستی را تسریع کنند. در کنار پرو اکسیدانت ها، به نظر می رسد که فتوکاتالیست ها نیز می توانند بر روی تخریب نوری پلی اتیلن اثرگذار باشند که هدف این مطالعه نیز بررسی همین ایده است.

روش تحقیق: 

به منظور تسریع در تخریب کامپوزیت های LDPE با سلنید کادمیوم (CdSe) و فسفات تری نقره (Ag3PO4) به عنوان فتوکاتالیست و استیارات منگنز به عنوان پرو اکسیدانت از طریق اختلاط مذاب تهیه شدند و بصورت فیلم درآمدند . نمونه ها با نور مریی و فرابنفش تحت تابش قرار گرفتند. آزمون های میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، آزمون حرارتی- مکانیکی- دینامیکی (DMTA)، کالریمتری روبشی- تفاضلی (DSC) ، اندازه گیری های گرانروی سنجی و آزمون طیف سنجی مادن قرمز (FTIR)  برای بررسی ریزساختار فیلم ها مورد استفاده قرار گرفتند.

یافته های تحقیق: 

طیف هایFTIR نشاندهنده افزایش قابل توجه در شاخص کربونیل و شاخص وینیل برای نمونه های دارای فتوکاتالیست بودند. همچنین تصاویر SEM  مربوط به این نمونه ها موید تخریب نوری بیشتر و همگون تر برای این نمونه ها نسبت به نمونه های بدون فتوکاتالیست بودند. آزمون های دینامیکی-مکانیکی- حرارتی نیز نشان داد که نمونه های پلی اتیلنی  بدون افزودنی دارای مدول بالاتری نسبت به نمونه های دیگر بودند. هر چند به دلیل خواص هسته زایی ذرات فتوکاتالیست، بلورینگی آنها افزایش داشت. گرانروی نمونه های دارای فتوکاتالیست و پرواکسیدانت نسبت به پلی اتیلن خالص دچار کاهش شدید شد که نتایج مدلسازی نشان داد که این کاهش به دلیل تخریب زنجیره ها و کاهش جرم مولکولی آنها رخ داده است. در کل نتایج آزمون ها  نشان داد که ترکیب فتوکاتالیست ها با پرو اکسیدانت ها اثر هم افزایی بر تخریب نوری LDPE دارد و روند تخریب آن را بسیار بیشتر از زمانی که فقط از پرواکسیدانت به تنهایی استفاده شود، تسریع می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2594927 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!