ارزیابی تولید آنزیم ترنس گلوتامیناز در جدایه استرپتومیست بومی جدا شده از خاک های کشاورزی استان قم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
آنزیم ترنس گلوتامیناز نوعی آنزیم پروتیاز از نوع آسیل ترانسفراز است که پیوندهای تشکیل شده توسط این آنزیم سبب ایجاد استحکام و پایداری در محصولات صنایع مختلف می گردد. آکتینوباکتری ها به دلیل توانایی در تولید متابولیت های ثانویه و آنزیم ها، دارای کاربرد زیست فناورانه هستند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی و غربالگری سویه های آکتینوباکتری مولد ترنس گلوتامیناز، از خاک های ناحیه ریزوسفری گیاهان دارویی بومی استان قم انجام شد.
مواد و روش ها
در این تحقیق 100 نمونه از خاک مزارع کشاورزی استان قم در شرایط کاملا استریل جمع آوری گردید و پس از تهیه رقت های متوالی در سطح محیط کشت ISP3 آگار، کشت داده شد. جدایه های آکتینوباکتری توسط شناساگر اختصاصی آنزیم ترنس گلوتامیناز غربالگری شدند. فاکتورهای محیطی شامل محیط کشت و دور شیکر بر رشد جدایه و تولید آنزیم، بهینه سازی گردید. به منظور شناسایی و بررسی فیلوژنی جدایه آکتینوباکتری، از روش های فنوتیپی و مولکولی استفاده شد.
یافته ها
از میان 40 جدایه آکتینوباکتری، 5 سویه، براساس هاله تغییر رنگ توسط سوبسترای اختصاصی N-Carbobenzoxy (CBZ)، توانایی تولید آنزیم را نشان دادند. جدایه منتخب با بیشترین میزان تولید آنزیم، از نظر ترادف ژن 16S rRNA، با جنس استرپتومایسس شباهت داشت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که جدایه استرپتومیست بومی خاک های کشاورزی استان قم، دارای توانایی قابل ملاحظه ای برای تولید آنزیم ترنس گلوتامیناز است که برای اولین بار مورد مطالعه قرار گرفت. این جدایه می تواند در صنایع غذایی و دارویی مختلف جهت تولید آنزیم ترنس گلوتامیناز استفادهشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2595029 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!