ارزیابی برنامه های کاربردی تلفن هوشمند در حوزه تجویز آنتی بیوتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از بزرگ ترین چالش های پزشکان، انتخاب آنتی بیوتیک مناسب برای بیماری‎های مختلف است که در این زمینه برنامه های کاربردی می توانند کمک کننده باشند. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه کیفیت برنامه های کاربردی تلفن هوشمند جهت کمک به انتخاب آنتی‎بیوتیک‎ها است.

روش

در این مطالعه مروری، برنامه های کاربردی رایگان و انگلیسی زبان تصمیم یار جهت انتخاب آنتی بیوتیک در  Google Play Store و Apple Store با استفاده از کلیدواژه‎های مربوطه برای پلتفرم های Android و iOS جستجو و استخراج شدند. برنامه های وارد شده با استفاده از امتیازدهی رتبه ای اپلیکیشن های موبایلی (MARS) توسط دو ارزیاب (متخصص عفونی و داروساز) نمره دهی شدند. از ضریب مطابقت کندال برای محاسبه میزان توافق دو ارزیاب استفاده شد. جهت آزمون همبستگی نمرات اخذ شده توسط ابزار MARS با متغیرهای کیفی زمینه ای، از آزمون من ویتنی و متغیرهای کمی از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد.

نتایج

در جستجوی اولیه ای که تا مهرماه 1401 انجام شد، 13 برنامه انتخاب شد. نمره کسب شده توسط برنامه‎های کاربردی فاقد تبلیغات (میانه 3/9، IQR: 6/1-3/4) به طور معنی داری بالاتر از برنامه های کاربردی دارای پیام های تبلیغاتی (میانه: 2/9، IQR: 8/1-2/3)، (P=0/029) بود. در حوزه امتیازات عینی ابزار MARS، بیشترین نمره در حیطه کیفیت اطلاعات (0/4±3/9) و کمترین نمره در حیطه تعامل (0/5±3/5) به دست آمد.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان داد که اپلیکیشن های طراحی شده برای کمک به پزشکان در تجویز آنتی بیوتیک ها، در کل از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند. در حوزه امتیازات عینی، امتیازات نسبتا پایین تر کسب شده از قسمت تعامل، نشان داد که طراحان به این حیطه نسبت به کیفیت اطلاعات توجه کمتری داشته اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2595170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!