شیوع عفونت های ادراری ناشی از اشریشیا کلی و بررسی الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی در شیرخوارگان و کودکان شهرستان ساوجبلاغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عفونت مجاری ادراری در کودکان یکی از بیماری های شایع عفونی در این گروه سنی بوده که منجر به بستری شدن بیمار در بیمارستان می شود. هدف از مطالعه حاضر، بررسی شیوع و تعیین الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی اشریشیا کلی جداسازی شده از شیرخوارگان و کودکان مبتال به عفونت های ادراری می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی - مقطعی که به مدت 6 ماه  اسفند 1400 تا مرداد 1401  انجام شد، 473 نمونه ادراری از شیرخوارگان و کودکان مراجعه کننده به آزمایشگاه خصوصی شهرستان ساوجبالغ جمع آوری و بر روی محیط های بالد آگار و EMB کشت داده شد. جهت بررسی الگوی حساسیت و مقاومت دارویی نیز از روش انتشار دیسک بر روی محیط کشت مولر هینتون آگار و براساس دستورالعمل استاندارد CLSI سال 2021 استفاده گردید.

یافته ها

از مجموع 473 نمونه ادراری تحت مطالعه، 46 نمونه  9/72 درصد مثبت تلقی گردید که از این تعداد، 39 نفر 84/78 درصد دختر و 7 نفر  15/22 درصد  پسر بودند. گروه سنی 4-6 سال نیز به عنوان گروه پرخطر از نظر عفونت ادراری مشاهده شد و اشریشیا کلی با 73/91 درصد، بیشترین میزان آلودگی را در این کودکان به خود اختصاص داده بود. نتایج بررسی مقاومت و حساسیت دارویی نشان می دهد که در بین آنتی بیوتیک های بررسی شده، به ترتیب نیتروفورانتویین با 91/18 درصد دارای بیشترین میزان حساسیت و بعد از آن، جنتامایسین و توبرامایسین  هر کدام 85/30 درصد  گزارش گردید. همچنین بیشترین میزان مقاومت نیز نسبت به آنتی بیوتیک سفیکسیم با 52/94 درصد مالحضه شد.

نتیجه گیری

با توجه به گسترش عفونت های مجاری ادراری در کودکان که در برخی مواقع موجب بستری و مرگ در کودکان کم سن و شیرخوارگان می شود، لذا با شناسایی به موقع میکروارگانیسم و تعیین الگوی حساسیت / مقاومت آن کمک شایانی در درمان به موقع عفونت خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2597470 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!