ارزیابی پاسخ دهی نسخه فارسی پرسشنامه Western Ontario Meniscal Evaluation Tool در بیماران مبتلا به آسیب منیسک های زانو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از ویژگی های مهم پرسشنامه های مرتبط با سلامت در نشان دادن تغییرات شرایط بالینی بیمار قبل و بعد از درمان، پاسخ دهی به آن ها می باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی پاسخ دهی پرسشنامه Western Ontario Meniscal Evaluation Tool و مشخص کردن حداقل تفاوت بالینی مهم آن در بیماران تحت مداخلات فیزیوتراپی پس از آسیب های منیسک زانو انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه روش شناسی مقطعی روی 100 بیمار 70-18 ساله با آسیب منیسک های زانو که تحت مداخلات فیزیوتراپی قرار گرفتند، انجام شد. بیماران پرسشنامه های WOMET و Knee Injury and Osteoarthritis Outcome Score را در جلسات اول و دهم تکمیل کردند. حداقل نمره کسب شده از پرسشنامه WOMET صفر و حداکثر 1600 و حداقل نمره کسب شده از پرسشنامه KOOS صفر و حداکثر 168 می باشد. پاسخ دهی داخلی و خارجی به عنوان پیامدهای اولیه بودند که برای بررسی آنها از آزمون های اندازه اثر و منحنی ROC و ضریب همبستگی استفاده شد. ارتباط بین پرسشنامه های WOMET و KOOS به عنوان پیامد ثانویه بودند که از طریق محاسبه ضریب همبستگی بررسی شدند.

یافته ها

نتایج پاسخ دهی داخلی نشان داد که میانگین پاسخ استاندارد شده برای کل پرسشنامه  WOMET0/11 (ناچیز) و نمرات کوهن d برای کل پرسشنامه WOMET 1/586- (بزرگ) بود. اختلاف میانگین پاسخ دهی داخلی در بین بیماران بهبود یافته (20%) و بهبود نیافته (%80) به سطح معنی داری رسید (0/001>p). این پرسشنامه قابلیت پاسخ دهی خارجی قابل قبولی داشت. بطوریکه سطح زیر منحنی نمودار ROC بزرگتر و مساوی 0/7 و نقطه برش مطلوب 20/031 بود (0/001>p). ضریب همبستگی پیرسون بین پرسشنامه های WOMET وKOOS  (به جز خرده مقیاس احساسات) متوسط تا بزرگ (0/8-0/5) با 0/001>p بود.

نتیجه گیری

یافته های مطالعه نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه WOMET دارای قابلیت پاسخ دهی بالایی بوده و ابزار مناسبی در ارزیابی کیفیت زندگی بیماران با آسیب منیسک های زانو می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
272 تا 280
لینک کوتاه:
magiran.com/p2598155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!