ارزیابی تاثیر ژل ترکیبی هلپه آلوئه ورا بر بهبود زخم اپیزیوتومی، شدت درد و رضایت زنان نخست زا در مقایسه با پلاسبو: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده یک سوکور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت کاهش درد و بهبودی اپی زیاتومی و بازگشت سریع تر مادران به فعالیت های روزانه و عدم مطالعه موجود در زمینه تاثیر ژل ترکیبی ژل ترکیبی هلپه آلویه ورا متعاقب اپیزیاتومی، لذا هدف از این مطالعه تعیین و ارزیابی تاثیر ژل ترکیبی           هلپه آلویه ورا بر بهبود زخم اپیزیاتومی، شدت درد و رضایت زنان نخست زا در مقایسه با پلاسبو بود.

روش بررسی

این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده یک سوکور می باشد که بر روی 100 شرکت کننده در بیمارستان خلیج فارس بندرعباس انجام شد. ژل ترکیبی هلپه آلویه ورا یا ژل پلاسبو دو بار در محل زخم اپیزیاتومی به مدت 10 روز به ترتیب در گروه مداخله و کنترل تجویز شد. متغیرهای پیامد شامل درد و بهبود زخم با مقیاس ریدا(میزان قرمزی، ادم، اکیموز، ترشحات و نزدیکی لبه های زخم اپیزیاتومی)، رضایت بیماران وارزیابی عوارض جانبی بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای، تی تست تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان می دهد که دو گروه از نظر نمره ریدا در ساعت های روز چهارم و دهم پس از زایمان تفاوت آماری معنی داری داشتند(05/0p<). گروه ژل ترکیبی هلپه آلویه ورا نسبت به پلاسبو در طول زمان، بهبود زخم بهتری داشتند. هم چنین، در موضوع درد، امتیاز آماری معنی داری پایین تری در گروه ژل ترکیبی هلپه آلویه ورا در روز چهارم (34/1±80/5 در مقابل 42/1±79/6) و دهم (88/0±71/1 در مقابل 91/0±58/2) بعد از زایمان نسبت به پلاسبو گزارش شد(05/0p<). نتایج مطالعه نشان می دهد که رضایت بیمار در روز چهارم(17/1±45/3 در مقابل 37/1±42/5) و دهم (57/0±33/1 در مقابل 21/1±50/2) پس از زایمان به طور معنی داری در مقایسه با پلاسبو بهتر بود(05/0>p).

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان می دهد که ژل ترکیبی هلپه آلویه ورا باعث بهبود زخم اپیزیاتومی ، رضایت بهتر بیماران و شدت درد کمتر در مقایسه با پلاسبو می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
292 تا 306
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599204 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!