آمادگی روده بزرگ برای کولونوسکوپی با پیدرولاکس تولید ایران، با و بدون شربت سناگراف در دو مرکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کولونوسکوپی روش اصلی بررسی روده بزرگ می باشد. آمادگی قابل قبول روده، نقش موثری برای بررسی داخل روده دارد. تشخیص و درمان پلیپ و یا ضایعات بدون برآمدگی کولون مانند اشکالات عروقی و پلیپ های دندانه ای به میزان تمیزی روده در زمان ارزیابی وابسته می باشد. از طرف دیگر آمادگی ناکافی باعث سخت تر شدن ارزیابی، ناتمام ماندن ارزیابی، افزایش زمان انجام کولونوسکوپی و نیاز به تکرار پروسیجر می شود و این امر باعث افزایش هزینه می شود. لذا هدف از این مطالعه تعیین و آمادگی روده بزرگ برای کولونوسکوپی با پیدرولاکس تولید ایران با و بدون شربت سناگراف در دو مرکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی آینده نگر دوسوکور که در سال 1396 بر روی 273 نفر بیمار نیازمند به کولونوسکوپی غیر اورژانس مراجعه کننده به درمانگاه های شهید مطهری و شهید فقیهی انجام شد، 227 نفر به صورت انتخاب تصادفی در دو گروه دارو(111نفر) و کنترل(116) دسته بندی شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. تاثیراضافه نمودن سناگراف به پیدرولاکس تولید ایران با پیدرولاکس همراه با دارونما بر میزان آمادگی روده (بر اساس نمره دهی اوتاوا) در بیماران واجد شرایط (20تا 78 ساله) که حاضر به ورود در مطالعه بودند، بررسی و مقایسه شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری من ویتنی و کروسکال والیس و مجذور کای   تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین نمره تمیزی روده در کل و نیز به تفکیک قسمت های مختلف، در گروه دارو، کمتر از گروه کنترل بود که موید آمادگی بهتر می باشد(001/0=p). در مقایسه با افراد مسن تر، جوان ترها روده تمیزتری داشتند(001/0=p). میزان آمادگی روده در بیماران خانم نیز بهتر از آقایان بود(001/0=p). زمان رفت از رکتوم تا سکوم و زمان برگشت از سکوم تا رکتوم نیز به طور معنی داری، کمتر از گروه کنترل بود (001/0=p). عوارض جانبی مهمی در دو گروه مشاهده نشد.

نتیجه گیری

افزودن سنا به پلی اتیلن گلایگل(پگ) ایرانی قبل از انجام کولونوسکپی، باعث افزایش آمادگی روده و کاهش زمان کولونوسکوپی میگردد، بدون آنکه عارضه جانبی بیشتری ایجاد نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
371 تا 385
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!