شیوع خشونت خانگی و برخی عوامل مرتبط با آن در زنان 4918 سال همسردار شهر یاسوج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سال های اخیر، خشونت علیه زنان یک مشکل مهم در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته می باشد، به گونه ای که سازمان جهانی بهداشت، خشونت خانگی را به عنوان یک اپیدمی سلامت عمومی اعلام کرده و یک پدیده پیچیده اجتماعی همراه با آسیب های روانی، فیزیکی و اخلاقی است، لذا هدف از این مطالعه تعیین شیوع خشونت خانگی و برخی عوامل مرتبط با آن در زنان 4918 سال همسردار شهر یاسوج بود

روش بررسی

این یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی می باشد، که در سال 1396 انجام شد. جامعه مورد مطالعه را 384 زن متاهل 4918 سال همسردار با سابقه حداقل یک سال ازدواج دارای پرونده خانوار در  چهار مرکز بهداشتی درمانی شهری یاسوج به صورت تصادفی ساده انتخاب و وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه دموگرافیک و خشونت خانگی علیه زنان دارای 33 سوال در حیطه های خشونت فیزیکی، عاطفی، کلامی و مالی جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین و انحراف معیار سن زنان شرکت کننده در مطالعه 89/5 ±32/29سال، میانگین سن ازدواج 20/4±55/21 سال بود. میانگین سن و سن ازدواج همسر به ترتیب 62/6±92/33 و 28/4±47/26 سال بود. حدود90 درصد زنان نوعی از خشونت خانگی را در طول دوره زندگی خود تجربه کرده بودند. خشونت کلامی، عاطفی، مالی و فیزیکی به ترتیب 80، 73، 48 و 22 درصد به وسیله زنان گزارش گردید. شایع ترین فرم خشونت کلامی، داد زدن(29 درصد) و مشاجره کلامی(21 درصد)، شایع ترین فرم خشونت عاطفی، دخالت کردن شوهر در رابطه بین زن و اعضای خانواده خود(18 درصد)، سلطه گری شوهر و توقع داشتن تبعیت زن(17 درصد)، شایع ترین فرم خشونت مالی، پرداخت پول با اکراه به زن(12 درصد)، تصمیم یری شوهر در امور مالی بدون نظرخواهی از زن(10 درصد) و شایع ترین فرم خشونت فیزیکی هل دادن(5/11 درصد)، سیلی زدن(9 درصد) و پرتاب اجسام(9 درصد) بود.  بر اساس آنالیز رگرسیون لجستیک، تجربه یا عدم تجربه هر نوع از خشونت خانگی به عنوان متغیر پاسخ و متغیرهای تعداد فرزند، وضعیت مسکن، وضعیت بارداری زنان، سن زن و همسر در هنگام مطالعه و سن ازدواج، سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال، سابقه بیماری روانی، مصرف سیگار و مواد مخدر در زنان و همسران خود به عنوان متغیرهای پیش بینی کننده وارد مدل شدند و سن ازدواج شوهر تنها فاکتور پیش بینی کننده خشونت خانگی علیه زن بود(Exp β =0/925, CI0/95 Expβ=0/86-0/99, Sig= 0/0025).

نتیجه گیری

با توجه به شیوع بالای خشونت خانگی علیه زنان به ویژه خشونت های کلامی و عاطفی، آموزش مهارت های زندگی به خصوص مهارت های ارتباطی در زندگی زناشویی در مشاوره های قبل از ازدواج ضروری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
386 تا 399
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!