مسیر PI3K و جهش های موثر در آن در بیماری زایی سرطان تیروئید: مقاله مروری نقلی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان تیرویید شایع ترین سرطان غدد درون ریز است. مطالعه مسیرهای پیام رسانی دخیل در سرطان تیرویید؛ مانند PI3K/AKT/mTOR و جهش های فعال کننده آن ها، به طور قابل توجهی درک ما از بیماری زایی مولکولی سرطان تیرویید را بهبود بخشیده است. هم چنین درمان های هدفمند، با استفاده از داروهایی که گیرنده های تیروزین کینازی و پروتیین های پایین دست آن ها را هدف قرار می دهند، افزایش یافته است. هدف از این مطالعه مروری بررسی انواع و نقش جهش های مسیر پیام رسانی PI3K در سرطان تیرویید می باشد.
مواد و روش ها
جهت بررسی تغییرات صورت گرفته در مسیر پیام رسانی PI3K/AKT/mTOR در سرطان تیرویید، پایگاه اطلاعاتی پاب مد و تارنمای ساینس دایرکت از دی ماه 1394 تا دی ماه 1401 مورد جستجو قرار گرفت. مقالات مرتبط با علایم بالینی، درمان های مرسوم، هیستوپاتولوژی، آزمون های تشخیصی و هم چنین گزارش های موردی، نامه به سردبیر، نتایج کنفرانس ها و نشست های سالانه از این مطالعه خارج شدند. سپس مقالات باقی مانده مورد مطالعه دقیق قرار گرفتند. کلیدواژه های به کار گرفته شده شامل نیوپلاسم تیرویید، کارسینومای تیرویید، سرطان تیرویید و PI3K بودند.
یافته ها
جهش های پیکری و افزایش بیان ژن PIK3CA، جهش در مهار کننده تومور PTEN و پروتوانکوژن های BRAF، RAS و RET، جهش در CTNNB1 و EIF1AX، بازآرایی ژن RET (RET/PTC)، PAX8/PPARγ، NTRK و هم چنین بازآرایی و جهش ژن AKT مهم ترین عوامل افزایش دهنده بیان پروتیین های مسیر PI3K/AKT هستند. این مسیر و ارتباطات آن با مسیرهای دیگر از دلایل اصلی ایجاد و عود سرطان تیرویید است.
نتیجه گیری
شناخت شبکه داخل سلولی مسیرهای پیام رسان مولکولی مبتنی برگیرنده های تیروزین کینازی؛ مانند PI3K/AKT/mTOR، و ارتباطات آن ها در حالت فیزیولوژیک و پاتولوژیک و هم چنین عوامل فعال کننده آن ها، هدف تحقیقات سال های اخیر به منظور پیشرفت درمان های ترکیبی با استفاده از مهارکننده های این مسیرها بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
317 تا 327
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!