عوامل موثر در مدت زمان رسیدن مصدومین سوانح ترافیکی به بیمارستان:مطالعه یک ساله در جنوب غربی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از عوامل موفقیت در درمان، رساندن به موقع مصدوم به مرکز درمانی است. در این مطالعه به بررسی تاثیر عوامل مختلف بر طول مدت زمان رسیدن مصدوم به بیمارستان پرداخته شده است.

روش کار

در این مطالعه ی مقطعی - تحلیلی پرونده های مصدومین سوانح ترافیکی مدیریت اورژانس شیراز در سال 1397 به صورت سرشماری بررسی شد. اطلاعات مصدومین سوانح ترافیکی مدیریت اورژانس با اطلاعات موجود در پرونده بستری در بیمارستان شهید رجایی ادغام شد. زمان های تماس، مکان و مکانیسم صدمه، سن، جنسیت، نواحی آسیب و شدت صدمه و سرنوشت مصدوم ثبت گردید. با استفاده از نرم افزار STATA نسخه 14 تجزیه و تحلیل انجام شده و آزمون ها با خطای 05/0 مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت مقایسه میانگین در چند گروه از آزمون آنالیزواریانس یک طرفه و جهت مقایسه میانگین در دو گروه از آزمون t دو نمونه مستقل استفاده شد.

نتایج

در این مطالعات اطلاعات 11047 بیمار بستری شده در بیمارستان ناشی از تصادفات ترافیکی مورد بررسی قرار گرفت. مردها 6/72 درصد از مصدومین را شامل می شدند. میانگین سنی مصدومین 6/33 سال بود. میانگین زمان رسیدن به بیمارستان در زنده ماندگان 7/53 و در متوفیان 48/51 دقیقه بوده است. میانگین زمان رسیدن به بیمارستان درمصدومین درون شهری 35/52 و مصدومین برون شهری 71/58 دقیقه محاسبه شد. بالاترین میانگین زمان رسیدن به بیمارستان مربوط به جنوب شرق شیراز بوده است. مکانیسم رخداد و مکان و زمان وقوع سانحه از ویژگی های تاثیر گذار بر زمان رسیدن به بیمارستان بودند.

نتیجه گیری

به حداقل رساندن زمان انتقال بیمار به بیمارستان با افزایش تعداد پایگاه های اورژانس، تجهیز خودرو های امدادی ،آموزش بیشتر به کادر درمانی اورژانس و افزایش واحدهای درمانی براساس پراکندگی مکانی وقوع حوادث ترافیکی امکان پذیر است. بنابراین تغییر رویکرد و توجه بیشتر به مسایل ترافیکی درون شهر و برون شهری شیراز احساس می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p2600046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!