بررسی تطبیقی آداب تدفین و بنای بر قبور مردگان در ادیان ابراهیمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

طبق برخی احادیث منسوب به پیامبر (ص)، نهی از بنای بر قبور، با عملکرد یهودیان و مسیحیان ارتباط یافته است. بررسی تطبیقی صورت کلی تر این مساله یعنی نحوه تعامل پیروان هر دین با جسدوقبرمردگان هم کیش خود و نیز ساخت هرگونه سازه بر مقابر آنان در ادیان ابراهیمی، می تواند به تبیین بهتری از این اخبار بیانجامد. درنتیجه این بررسی می توان گفت در عین شباهت زیاد این ادیان در این مساله، تفاوت هایی نیز وجود دارد؛ در یهودیت و مسیحیت، بین ظهور دین و روی آوردن پیروان آن به زیارتگاه ساختن از مقبره رجال دینی فاصله قابل توجهی وجود دارد؛ یهودیان زمانی بدان روی آوردند که از اقامتگاه اصلی خود کوچ کرده و با دیگر فرهنگ ها ارتباط یافتند. در مسیحیت نیز انگیزه های متعددی وجود داشته که به نظر می رسد کوشش تدریجی برای کاستن از اهمیت معبد اورشلیم از مهمترین آنها بوده است. اما در دین اسلام، شواهد زیارت قبور و بنای سازه های عبادی در اطراف آنها به دوران پیامبر (ص) باز می گردد. حتی طبق اخبار، فرمان نهی از زیارت قبور که به پیامبر (ص) منسوب است، از سوی خود ایشان لغو شده است. گویی دلیل نهی پیشین، چیزی جز مبارزه با زمینه فکری موجود در رفتارهای پیشااسلامی ازجمله برخی جلوه های فرهنگی یهودیت، مسیحیت و جاهلیت نبوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 79
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2601209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!