سازگاری زیست محیطی خدمات دیجیتال و صنعت فناوری اطلاعات ایران در بخش های میزبانی وب و خدمات ابری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به رشد و توسعه انواع فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی در سرتاسر جهان، استفاده از خدمات دیجیتال به شکل گسترده ای در حال افزایش بوده و کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. صنایع فناوری اطلاعات و خدمات دیجیتال مقادیر قابل توجهی از انرژی را به شکل های مختلف و نیز در بخش های متعددی مانند تولید، توزیع و استفاده از تجهیزات و خدمات مربوطه، مصرف می نمایند و در نتیجه باعث تولید آلاینده های مختلف از جمله گازهای گلخانه ای و انتشار آن ها در محیط زیست می گردند. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی سازگاری زیست محیطی خدمات دیجیتال و صنعت فناوری اطلاعات ایران در بخش های میزبانی وب و خدمات ابری از طریق ارزیابی مرکز داده ای در شمال غرب ایران به عنوان نماینده ای از صنعت فناوری اطلاعات ایران در بخش های میزبانی وب و خدمات ابری می باشد.

مواد و روش ها

بدین منظور در این پژوهش ابتدا از طریق انجام مطالعات کتابخانه ای و بررسی منابع، جنبه های موثر فناوری اطلاعات بر محیط زیست و همچنین استاندارد های زیست محیطی مرتبط با مراکز داده شناسایی گشته و پس از آن، سرور های ایران سرور واقع در مرکز داده شمال غرب ایران مورد بررسی قرار گرفتند. در گام بعدی پس از برآورد میزان انرژی مصرفی و کربن دی اکسید تولیدی مرکز داده شمال غرب ایران (که دارای 319 سرور فعال می باشد)، معیارهای کارایی و سازگاری محیط زیستی این مرکز داده محاسبه گشته و در پایان هم از طریق تحلیل و جمع بندی نتایج حاصله، سازگاری زیست محیطی مرکز داده شمال غرب ایران به عنوان نماینده ای از صنعت فناوری اطلاعات ایران در بخش های میزبانی وب و خدمات ابری بررسی گردید.

نتایج و بحث:

 نتایج میزان انرژی مصرفی و آلاینده های تولیدی مرکز داده شمال غرب ایران حاکی از آن است که این مرکز داده به طور متوسط، ماهانه 16/185 مگاوات ساعت انرژی الکتریکی مصرف نموده و در پی آن نیز 26/533 تن کربن دی اکسید در ماه تولید می نماید. همچنین مقادیر معیارهای اثربخشی استفاده از کربن (CUE1)، اثربخشی استفاده مجدد از انرژی (ERE2) و اثربخشی مصرف توان (PUE3) در این مرکز داده به ترتیب معادل 88/2، 03/4 و 03/4 کیلوگرم CO2 بر کیلووات ساعت بوده و مقادیر فاکتور استفاده مجدد از انرژی (ERF4) و ضریب انرژی سبز (GEC5) مرکز داده نیز برابر با صفر می باشد. این مقادیر بیانگر این هستند که انرژی مصرفی مراکز داده ایران از منابع انرژی تجدناپذیر تامین گشته و پس از مصرف در بخش های مختلف نیز در نهایت به صورت گرمای مازاد در محیط رها می گردد که خود برانگیزنده تولید و انتشار مقدار زیادی گازهای گلخانه ای از جمله CO2 در محیط بوده و آسیب های متعدد و جبران ناپذیری همچون آلودگی هوا، گرمایش جهانی، برهم خوردن اقلیم و غیره را بر محیط زیست وارد می نماید.

نتیجه گیری

جمع بندی کلی اطلاعات بدست آمده از بررسی جوانب مختلف سازگاری زیست محیطی مرکز داده شمال غرب ایران به عنوان نماینده ای از صنعت فناوری اطلاعات ایران در بخش های میزبانی وب و خدمات ابری و مقایسه آن با دیگر مراکز سبز دنیا، این مرکز داده معیارهای لازم برای مطابقت با استانداردهای زیست محیطی مربوط به مراکز داده سبز یا دوستدار محیط زیست را کسب نکرده و در نتیجه سازگاری چندانی در زمینه محیط زیست نداشته و فاصله زیادی با دیگر مراکز داده سبز دنیا دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2601364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!