تاثیر آموزش مدیریت درد بر خودکارآمدی عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در مراقبت از بیماران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آموزش مدیریت درد می تواند قضاوت و اطمینان دانشجویان پرستاری در مورد استعدادها و توانایی های خود در مراقبت از بیماران جراحی قلب را تغییر دهد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مدیریت درد بر خودکارآمدی عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در مراقبت از بیماران بای پس شریان کرونری انجام گردید.

روش ها

این مطالعه از نوع مداخله ای بر روی کلیه دانشجویان پرستاری سال آخر دانشگاه آزاد ارومیه انجام گرفت. نمونه گیری به صورت سرشماری در فاصله زمانی خرداد تا آذر 1401 و کلیه دانشجویان سال آخر پرستاری به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. دانشجویان در هر دو گروه در ابتدای مطالعه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه خودکارآمدی عملکرد بالینی را تکمیل نمودند. روایی پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و صوری و پایانی آن با ضریب آلفای کرانباخ 0/96 مورد تایید قرار گرفته است. دانشجویان گروه مداخله به صورت گروهی آموزش لازم را به مدت 6 جلسه 45 دقیقه ای و دو بار در هفته به فاصله دو روز دریافت و گروه کنترل از آموزش های معمول مطابق کوریکولوم و سرفصل های آموزشی برخوردار شدند. برای تحلیل آماری داده ها از نرم افزار SPSS و از آزمون های t گروه های زوج و t گروه های مستقل استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین امتیازات کلی خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری بین گروه مداخله و کنترل قبل از اجرای آموزش مدیریت درد اختلاف معنی داری وجود نداشت (0/53=p و 11/02=t)، درحالی که میانگین امتیازات کلی خودکارآمدی عملکرد بالینی بین گروه مداخله و کنترل بعد از اجرای آموزش مدیریت درد از اختلاف معنی داری برخوردار بود (0/003=p و 3/36=t).

نتیجه گیری

با توجه به یافته های حاصله، برنامه آموزش مدیریت درد بر خودکارآمدی عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری موثر است. لذا آموزش مدیریت درد می تواند در رشد توانمندی دانشجویان پرستاری در محیط های تحصیلی کمک کننده باشد و باورهای دانشجویان پرستاری در ارتباط با توانایی انجام وظایف تخصصی خود در اداره کرد بیماران قلبی بعد از عمل جراحی بهبود دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2601557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!