ارزشیابی کیفیت آموزش الکترونیکی نظام آموزش عالی با استفاده از مدل ارزشیابی هلم در دوران پاندومی کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه استفاده از آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دنیا به عنوان یک اولویت راهبردی در نظر گرفته شده است، لذا به منظور بهبود، تضمین کیفیت و استفاده بهینه از  ظرفیت های آموزش الکترونیکی ارزشیابی آن ضروری می باشد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاه محقق اردبیلی با استفاده از مدل ارزشیابی هلم صورت گرفته است.

روش ها

این پژوهش از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 12500 نفر تشکیل دادند که از طریق جدول مورگان، 375 نفر به عنوان نمونه از طریق روش  نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ارزشیابی کیفیت آموزش الکترونیکی مدل مفهومی شش ضلعی هلم اوزکان بود. روایی پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و پایانی آن با ضریب آلفای کرانباخ 0/87 مورد تایید قرار گرفت. داده ها در دو سطح توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون t تک نمونه ای و فریدمن) با استفاده از نرم افزار SPSS  تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که کلیه ابعاد مدل ارزشیابی هلم (کیفیت محتوا، کیفیت سیستم، نگرش  آموزش دهنده، نگرش یادگیرنده، کیفیت خدمات و مسایل حمایتی) در دانشگاه وضعیت متوسط به بالا قرار دارند. همچنین نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن نشان داد که از بین مولفه های آموزشی الکترونیکی براساس مدل هلم، مولفه کیفیت محتوا با میانگین (4/49) بیشترین تاثیر و مسایل حمایتی با میانگین (1/0) کم ترین تاثیر را برآموزش الکترونیکی دارد.

نتیجه گیری

کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاه محقق اردبیلی براساس میانگین ابعاد مدل ارزشیابی شش ضلعی هلم در سطح متوسط به بالا قرار داشت. با توجه به یافته های پژوهش به مدیران و سیاست گذاران دانشگاه محقق اردبیلی پیشنهاد می شود با بهره گیری از نتایج مدل های ارزشیابی مختلف مسایل و مشکلات این حوزه را برطرف کرده و در راستای تقویت سامانه های آموزش الکترونیکی گام بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2601558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!