بررسی جو آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش براساس مدل DREEM در سال 1401

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

محیط آموزشی اثر مهمی بر یادگیری دانشجویان و فعالیت های یادگیری آنان دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دانشجویان از جو آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ارتش بود.

روش ها

در این مطالعه، توصیفی تحلیلی مقطعی، فضای حاکم بر محیط آموزشی با استفاده از پرسشنامه استاندارد Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) سنجیده شد. جامعه پژوهشی کلیه دانشجویان مقطع آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، سال 1401 بودند، نمونه گیری به روش طبقه ای نسبتی و در هر طبقه به صورت تصادفی انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین کل جو آموزشی 0/50 ± 3/19  است که بیانگر وضعیت نسبتا مطلوب می باشد. بیشترین نمره میانگین ادراک دانشجویان 0/65 ± 3/42 مربوط به حیطه ادراک دانشجویان از توانایی علمی خود و ادراک دانشجویان از یادگیری با میانگین 0/60 ± 2/97 کم ترین نمره بود. بین متغیر جنسیت و ادراک دانشجویان از جو آموزشی ارتباط معنی داری وجود نداشت  (0/05 < P). همچنین نتایج نشان داد که بین متغیر معدل دانشجویان و ادراک آن ها از کل جو آموزش بالینی رابطه معنی داری وجود دارد  (0/002 = P). بین متغیر دانشکده محل تحصیل و ادراک دانشجویان از جو آموزش بالینی ارتباط معنی داری مشاهده شد (0/010 = P).

نتیجه گیری

جو آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان در این مطالعه در وضعیت نسبتا مطلوب بود. برای داشتن محیط آموزشی با کیفیت بهتر نیاز به بهبود است و مطالعات کیفی آتی برای تایید و درک عمیق این یافته توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2601559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!