اثربخشی فعالیت بدنی مبتنی بر وب بر سواد بدنی و سلامت عمومی دانش آموزان مقطع ابتدایی در طی همه گیری کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استرس و اضطراب ناشی از شیوع بیماری کرونا باعث کم سوادی حرکتی شده است. اگر سواد بدنی به سطح مطلوبی ارتقا یابد، می تواند تضمین کننده سلامتی در طول عمر شود. هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی فعالیت بدنی مبتنی بر وب بر سواد بدنی و سلامت عمومی دانش آموزان مقطع ابتدایی در طی همه گیری کرونا بود.

مواد و روش ها

تحقیق حاضر نیمه تجربی است. تعداد 50 دانش آموز 8 تا 10 سال از شهرستان نورآباد در سال تحصیلی 1399-1400 با انجام آزمون های سواد بدنی و تکمیل پرسش نامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) به صورت پیش آزمون و پس آزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی (25n=) به مدت 16 جلسه از طریق نرم افزار واتساپ در برنامه فعالیت بدنی شرکت کردند، گروه کنترل (25n=) فعالیتی نداشتند. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد اثر فعالیت بدنی مبتنی بر وب بر سواد بدنی (001/0>p) و مولفه های آن شامل فعالیت بدنی روزانه (001/0>p)، شایستگی جسمانی (001/0>p)، انگیزش و اعتماد به نفس (001/0>p) و دانش و درک (001/0>p) و همچنین سلامت عمومی (001/0>p) و مولفه های آن شامل نشانه های جسمانی (001/0>p)، اضطراب و اختلال خواب (001/0>p)، اختلال کارکردهای اجتماعی (001/0>p) و افسردگی (001/0>p) معنی دار است.

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها به نظر می رسد مشارکت فعال و منظم در فعالیت بدنی مبتنی بر وب با ایجاد سبک زندگی فعال منجر به سلامت حرکتی (سواد بدنی) و روانی (سلامت عمومی) در دانش آموزان می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2602284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!