طراحی الگوی یکپارچه توزیع کالاهای اساسی با هدف مبارزه با دلالی و رانت جویی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هدف این پژوهش طراحی الگوی یکپارچه توزیع کالاهای اساسی با هدف مبارزه با دلالی و رانت جویی است.
روش
داده های مورد نیاز از 9 نفر از خبرگان و صاحب نظران و مدیران مرتبط با حوزه بازاریابی و توزیع (صنعت و دانشگاه) با استفاده از ابزار مصاحبه باز گردآوری و با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد تجزیه و تحلیل گردید. ابتدا 213 کد اولیه توسط محقق شناسایی شد، سپس با ترکیب، تدقیق و کنارگذاشتن کدهای تکراری، 194 کد نهایی استخراج شد. با ترکیب و دسته بندی کدهای نهایی، 59 مفهوم و 31 مولفه برای چارچوب پژوهش حاصل شد.
یافته
یافته ها نشان داد شرایط علی شامل شرایط نامناسب اقتصادی، سیاست های نامناسب دولتی، شرایط نامناسب زیرساختی، و شرایط نامناسب اخلاق کاری و اجتماعی می شود. یافته ها نشان داد که پدیده اصلی از مولفه های شیوه های توزیع سنتی (آفلاین)، شیوه های توزیع آنلاین و شیوه توزیع همه کاناله تشکیل شده است. یافته ها نشان داد شرایط زمینه ای شامل لجستیک و نگهداری، تامین و تولید، تشکل، اصناف، اتحادیه ها و سازمان های مردم نهاد، مشارکت دولت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیازسنجی و فرهنگ سازی مشتریان می شود. یافته ها نشان داد شرایط مداخله گر شامل ویژگی ها و سبک زندگی، فرهنگ و الگوی مصرفی، ماهیت بازارها، مشتریان و محصولات، قابلیت های واسطه های بازاریابی، قوانین بازدارنده، قابلیت های تولیدکننده و توزیع کننده می شود. یافته ها نشان داد که راهبردها و مکانیزم ها به مولفه های حوزه حمل و نقل و نگهداری، تامین و توزیع، قوانین و مقررات، بازاریابی، تشکل ها، اصناف و اتحادیه ها و سازمان های مردم نهاد، حوزه دولت و مالیات و سوبسید دسته بندی شده است. یافته ها نشان داد پیامدها شامل عوامل اقتصادی، توزیع، دولت، مصرف کننده، اجتماعی و رقابتی می شود.
نتیجه گیری
در این پژوهش شرایط علی؛ زمینه ای؛ پدیده اصلی؛ شرایط مداخله گر؛ راهبردها؛ و پیامدهای توزیع یکپارچه کالاهای اساسی شناسایی شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p2602748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!