بررسی تاثیر آموزش ارگونومی در کاهش ناراحتی های اسکلتی-عضلانی در بین کارکنان اداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کارکنان اداری بدون توجه به اصول آموزشی، همواره به علت ماهیت کار خود در معرض آسیب های اسکلتی عضلانی قرار دارند. بنابراین مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش ارگونومی در کاهش ناراحتی های اسکلتی عضلانی در بین کارکنان اداری پردیس یک دانشگاه علوم پزشکی ایلام صورت گرفت.

روش بررسی

در این مطالعه ی توصیفی تحلیلی، 178 نفر از کارکنان اداری پردیس 1 دانشگاه علوم پزشکی ایلام مورد بررسی قرار گرفتند. ارزیابی اختلالات اسکلتی عضلانی با استفاده از پرسشنامه ی نوردیک و سنجش ریسک فاکتورهای ارگونومیکی محیط کار، با استفاده از ارزیابی سریع استرین اداری (ROSA) قبل و بعد از آموزش صورت گرفت. آنالیز داده ها از طریق نرم افزار آماریSPSS  نسخه 26 انجام شد.

نتایج

طبق یافته های به دست آمده از پرسشنامه نوردیک مشخص شد که بیشترین اختلالات در یک سال گذشته در نواحی کمر 2/56 درصد(و گردن (6/55 درصد) بوده است و نتایج ارزیابی به روش  ROSA نشان داد که 4/24 درصد از افراد مورد مطالعه در سطح ارگونومیک با خطر بالا قرار داشتند. پس از اجرای برنامه های آموزشی نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلالات در نواحی 9 گانه کاهش یافته است. همچنین متغیرهای دموگرافیک تاثیر معناداری بر روی شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی نداشتند (سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شده است).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش های ارگونومی می تواند یک روش موثر برای کاهش ناراحتی های اسکلتی عضلانی در محیط های کار اداری باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2602765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!