مدل توسعه فعالیت بدنی کارکنان شرکت فولاد مبارکه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرمایه انسانی از جمله مهمترین منابع یک سازمان محسوب می شود و در نتیجه تلاش سازمان ها درجهت افزایش بهره وری آن هااست. از آنجایی که سلامت کارکنان بر این امر کمک می کند، هدف از این مطالعه تعیین مدل توسعه فعالیت بدنی کارکنان شرکت فولاد مبارکه در نظرگرفته شده است.

روش بررسی

پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. از نوع پژوهش های اکتشافی و کاربردی است و به حل مسیله در شرکت فولاد مبارکه اصفهان کمک می کند. جامعه آماری در این پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه متخصصان، مدیران و کارشناسان شرکت فولاد مبارکه و همچنین اعضای هیات علمی مطلع است که در زمینه سیاست گذاری منابع انسانی و مدیریت ورزشی دارای تخصص یا سابقه تجربی بوده اند. همچنین در بخش کمی، کلیه کارکنان شرکت فولاد مبارکه جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. ابزار پژوهش در بخش کیفی و کمی محقق ساخته و براساس مولفه های استخراج شده به ترتیب از مطالعات کتابخانه ای و نتایج حاصل از مصاحبه ها بوده است. روایی با روش صوری و پایایی نیز از طریق بازآزمون مورد تایید قرار گرفت. تحلیل داده ها به کمک نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 26 و اسمارت پی ال اس انجام شده است.

نتایج

ارزیابی الگوی به دست آمده با استفاده از شاخص های برازش مدل نشان داده است که الگو مناسب بوده است (SRMR، 186/0، کای اسکوور، 256/341 و NFI ،870/0). همچنین ابعاد نهایی الگو شامل محیط روانی اجتماعی باابعاد ترویج ورزش و فعالیت بدنی و تشویق و حمایت، محیط فیزیکی با ابعاد فراهم سازی زیرساخت و شرکت فعال، منابع سلامت با ابعاد همسویی برنامه ها و ارزیابی و نظارت و مشارکت شرکت با ابعاد مدیریت و برنامه ریزی به دست آمد.

نتیجه گیری

در نظرگرفتن برنامه جامع سلامت، در نظرگرفتن تقویم و برنامه منظم ورزشی، فرهنگسازی و تشکیل تیم ورزشی با محیطی پویا، نظارت بر دستورالعمل های مرتبط، اجبار کارکنان به ارزیابی سلامت جسمانی و نظارتی بر پیشرفت برنامه های توسعه فعالیت بدنی، حمایت مدیران، اختصاص سرانه ورزشی مناسب و ارگونومی اتاق های کنترل و تجهیزات مربوطه همانند صندلی ها و کامپیوترها و مواردی مثل میزان روشنایی و حتی سرانه فضای اختصاصی برای کارکنان و تشویق کارکنان می تواند از نتایج پیاده سازی الگوی این پژوهش باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2602768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!