روش تحقیق در طب حکمت بنیان

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و هدف

 طب حکمت بنیان گرچه قدمتی صدها ساله دارد؛ ولی به خاطر وقفه در پرداختن به آن، نیازمند بازبینی، تبیین و تحلیل بیشتر آن همین طور به روز کردن روش ها و رویکردها است. این مطالعه ضمن معرفی مبانی تحقیق در طب حکمت بنیان، به روش های کاربردی در آن توجه میکند و ضرورت آشنایی و توجه به روش شناسی پژوهش آن تحلیل می شود.

روش کار

 تمامی اسناد معتبر در موجود و در دسترس مرتبط با استفاده از جستجوی کتابخانه ای و اینترنتی مشخص و مطالعه شدند. متون علمی مرتبط با روش شناسی تحقیق در مطالعات کمی و کیفی موردتوجه قرار گرفتند و با عنایت به مطالعات تجربی حکمایی چون ابوعلی سینا، جرجانی و رازی مقایسه ای عمیق بین روش شناسی تحقیق در عصر حاضر با روش های به کار گرفته شده حکمای پیشین انجام شد.

یافته ها

 حکمای نام آور ایرانی از روش های متعددی برای اثبات اثرات درمانی خود استفاده می کرده اند و علاوه بر روش های عقلی و قیاسی، از روش های تجربی نیز برای شناخت کیفیت داروها و چگونگی تاثیر آنها بهره می برده اند. آنها اغلب شاخص های تحقیق که امروز مورد تایید و تاکید پژوهشگران است را رعایت می کرده اند. در مطالعات طب حکمت بنیان، باتوجه به ماهیت چندوجهی آن برخلاف تحقیقات طب نوین، نیازمند تحقیق چندرشته ای، بین رشته ای و میان رشته ای هستند.

نتیجه گیری

 برای تبیین زوایای مختلف طب حکمت بنیان و استقرار آن در مسیر درست نیازمند تحقیقات گسترده در این موضوع هستیم. مطالعات فرارشته ای می تواند به افزایش عمق، وسعت و ادغام آرای محققان در تبیین طب حکمت بنیان موثر باشد. آموزش روش های تحقیق در طب حکمت بنیان برای دانشجویان، دانش پژوهان و افرادی که علاقه مند به تحقیق و شناخت زوایای مختلف آن هستند ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2602796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!