سنجش حس تعلق مکانی و شناسایی مولفه های موثر بر آن در الگوهای بدنه شهری «مطالعه موردی: ضلع غربی خیابان امام خمینی اردبیل»

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بدنه های شهری و ابعاد اجتماعی، فرهنگی آنها نقش موثری در ایجاد حس تعلق مکانی در شهروندان دارد. شناسایی الگوهای بدنه های شهری یکپارچه و هماهنگ بر ادراک مخاطبان در جهت ایجاد حیات اجتماعی، تعاملات اجتماعی و هویت مکانی موثر است. هدف پژوهش، بررسی تاثیر بدنه های شهری بر ایجاد حس تعلق شهروندان و تعیین راهکارهای برای طراحی بدنه شهری موثر بر حس تعلق به مکان است. به همین جهت ضلع غربی خیابان امام خمینی اردبیل، اصلی ترین و قدیمی ترین خیابان این شهر مورد مطالعه قرار گرفته است. روش پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی- پیمایشی بوده و به روش کمی انجام پذیرفته است. برای جمع آوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای و روش های پیمایش میدانی، مشاهده و پرسش نامه استفاده شده است. بر اساس یافته های پژوهش، میزان حس تعلق به مکان در شهروندان تحت تاثیر مولفه های اجتماعی- ادراکی بدنه شهری است؛ که می توان با هماهنگی مغازه ها، مبلمان مناسب، احیای بناهای تخریب شده، تناسب در رنگ، تناسب در خط آسمان، نماسازی مطلوب و پوشش گیاهی مناسباحساس رضایت مندی و حس تعلق به مکان در شهروندان را افزایش داد. نتیجه پژوهش در مطالعه موردی نشان می دهد که قدمت بالا، دسترسی مناسب و برگزاری آیین های ملی- مذهبی سبب ایجاد حس تعلق به مکان شده است. همچنین ساختارهای آشنا با فرهنگ و هویت شهروندان سبب ایجاد حس تعلق به مکان می شود. استفاده از جداره های شهری مرتبط با هویت و فرهنگ تاریخی و بومی برای آیین های ملی مذهبی می تواند مردم را به حضور در خیابان تشویق کند و سبب ایجاد خاطره و تصویر ذهنی برای آنها و به تبع آن باعث افزایش حس تعلق مکانی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2602826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!