فردیت و نوگرایی تصویر در شعر شیون فومنی
تصویر یا ایماژ را میتوان از اصلیترین عناصر زیباییشناسی شعر دانست؛ بخشی از بلاغت کلام بر عهده تصویر است. هر اندازه تصویر نو بوده و ریشه در فردیت و نگرش فردی داشته باشد به همان اندازه تاثیر و گیرایی بیشتری خواهد داشت؛ چرا که ماهیت هنر، پیوندی ناگسستنی با نوجویی و نوآوری دارد و این نوآوریها در کلان ساختار شعر، تابعی است از نوجوییها در ساختارهای خرد که تصویر نیز یکی از این ساختارهای خرد است. شعر معاصر با الهام از نظریه های پیشرو نیما که تاکید به نگاه شخصی و فردیتگرایی داشت، عرصه های ناشناخته ای از تصویر را کشف کرده است و گرایش کلی به سمت و سوی نوآوری در تصاویر شعری است. شیون فومنی را میتوان از شاعران صادق به نظریات نیما در باب نوآوری تصویری قلمداد کرد. رنگ اقلیمی در شعر شیون نیز با تاکید بر فردیت گرایی و تجربه گرایی چون نیما غالب است و او تصاویری بکر از طبیعت با این نگرش شخصی خلق کرده است. همچنین جزیینگری و دقت و باریکبینی او که نازکخیالی شاعران سبک هندی را به یاد میآورد عاملی دیگر در نوآوری تصویری وی بوده است. فردیت گرایی به ساحت تصویر معشوق نیز در شعر او کشانده شده و وجوه زیبایی شناسی معشوق در شعر او متفاوت از شعر سنتی و با دیدی شخصی ارایه شده است. پژوهش حاضر قصد دارد به روشی توصیفی-تحلیلی این وجوه نوگرایی تصویری را در شعر شیون فومنی مورد کاوش قرار دهد. نتیجه پژوهش نیز نشان از وفاداری شیون فومنی به اصل نوگرایی در تصویرپردازی دارد.
شیون فومنی ، تصاویر شعری ، بلاغت ، نوآوری ، فردیت
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.