شناسایی برنامه های آینده شرکت های فعال در صنعت داروسازی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران: رویکرد تحلیل محتوای کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

صنعت داروسازی به عنوان یکی از صنایع استراتژیک ، سهم بالایی از تولید ناخالص داخلی در دنیا را به خود اختصاص داده است و با توجه به ارزش افزوده بالاتر در مقایسه با سایر صنایع ، یکی از صنایع سودآور جهان محسوب می شود . با توجه به سودآوری این صنعت، ارتباط با سلامت و بقای نسل بشر و تخصیص منابع ارزی کلان به واردات و تولیدات این حوزه در ایران، مطالعه برنامه های شرکت های فعال در این صنعت مهم تلقی می شود. بنابراین در این پژوهش قصد بر آن است برنامه های آتی شرکت های داروسازی پذیرفته شده در بورس به استثنای شرکت های فعال در توزیع و پخش دارو، مطالعه ، طبقه بندی و اولویت بندی شوند. در این پژوهش از مجموعه شرکت های فعال در صنعت داروسازی که در بازار بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده اند برنامه های آتی 34 شرکت از میان 44 شرکت انتخاب شده است. برنامه های آتی در گزارش فعالیت هییت مدیره به مجمع عمومی عادی منتهی به سال 1400 از سامانه کدال استخراج و به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل و طبقه بندی قرار گرفته اند. یافته های حاصل از این پژوهش شامل شناسایی سه مضمون اصلی با موضوع بازار وبازاریابی، زنجیره تامین و سودآوری، 18  مضمون فرعی و 65 کد اولیه می باشد. از میان 18 مضمون فرعی شناسایی شده، مضامین با محتوای مرتبط با بازار و بازاریابی دارای فراونی 72% ، مضامین با محتوای زنجیره تامین دارای فراوانی 22% و همچنین مضامین مرتبط با سودآوری دارای فراوانی  6%  می باشند. در میان کدهای اولیه شناسایی شده ، تنوع بخشی سبد محصولات، سودآوری و توسعه بازار صادراتی داراری بیشترین فراوانی در میان برنامه ها هستند. یافته های این پژوهش نشان می دهد شرکت های داروسازی به امور مرتبط با بازار و بازاریابی با اقداماتی همچون افزایش سهم بازار، تنوع بخشی سبد محصولات، ارتباطات یکپارچه بازاریابی، مدیریت بهینه سیستم فروش و موارد دیگر توجه نشان می دهند. همچنین زنجیره تامین با اقداماتی همچون ارزش آفرینی با شرکای داخلی و خارجی ، ارتقای زنجیره تامین و بهینه سازی سیستم توزیع ، از دیگر مسایل ضروری در طرح ریزی برنامه های این شرکت ها می باشد. علاوه بر موارد مطرح شده ، سودآوری با به کارگیری برنامه های متعددی همچون کنترل هزینه ها ، تولید محصولات سودآور و بهره وری عملیات خرید مورد توجه شرکت های مذکور قرار گرفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2605225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!