مطالعه انتشار کنه های نرم (Argasidae) در اماکن داخلی و بررسی آلودگی اورنیتودروس تولوزانی به بورلیا پرسیکا در شهرستان بیجار استان کردستان سال 1382

چکیده:
مقدمه
بیماری های منتقله توسط کنه ها از جمله تب راجعه از مشکلات بهداشتی ایران می باشد. ناقل بیماری تب راجعه کنه اورنیتودروس تولوزانی و عامل آن بورلیا پرسیکا می باشد. در طول سال 1382در مجموع 36 مورد بیماری تب راجعه از استان کردستان گزارش شده است که 34 مورد آن مربوط به شهرستان بیجار می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی انتشار کنه های نرم در اماکن داخلی و همچنین بررسی آلودگی اورنیتودوروس تولوزانی به بورلیا پرسیکا در شهرستان بیجار انجام شد.
مواد و روش ها
به منظور بررسی انتشار کنه های نرم در اماکن داخلی و میزان آلودگی آن به بورلیا در شهرستان بیجار ابتدا 20 روستا با جمعیت بالاتر از 10 خانوار بطور تصادفی انتخاب و از زمستان 81 تا پاییز 82 در چهار نوبت (چهار فصل سال) اقدام به جمع آوری کنه های نرم از اماکن داخلی شد. نمونه های جمع آوری شده جهت تشخیص به آزمایشگاه منتقل و با کمک کلیدهای معتبر کنه شناسی تشخیص داده شدند. برای تعیین آلودگی کنه های اورنیتودروس تولوزانی به بورلیاپرسیکا با استفاده از وسایل مورد نیاز کنه ها له و سوسپانسیون حاصل از آنها به موش سوری و خوکچه هندی تزریق شد. داده های بدست آمده وارد نرم افزار آماری Spss گردید و با استفاده از این نرم افزار و آمار توصیفی نسبت به تجزیه و تحلیل داده ها اقدام شد.
یافته ها
درطول چهار فصل صید کنه ها 8537 کنه نرم جمع آوری شد، اورنیتودروس با فراوانی نسبی 3/54% و آرگاس با فراوانی نسبی 7/45% دو جنس صید شده بودند. فراوانی نسبی گونه اورنیتودروس تولوزانی 7/6% تعیین گردید، و در بین گونه های دیگر بیشترین وفور مربوط به گونه اورنیتودروس لاهورنسیس با 6/47% و کمترین وفور مربوط به آرگاس رفلکسوس با 07/0% بود. همچنین آرگاس پرسیکوس دارای فراوانی نسبی 7/45% بود. کنه های اورنیتودوروس تولوزانی جمع آوری شده از نظر آلودگی به بورلیا پرسیکا مورد ارزیابی قرار گرفت، در 3% کنه ها که مربوط به دو فصل بهار و تابستان بود آلودگی مشاهده شد.
نتیجه گیری
پیک فعالیت کنه اورنیتودوروس تولوزانی اواخر فصل تابستان تعیین شد که با پیک فعالیت بیماری تب راجعه کنه ای در منطقه همخوانی دارد.در مقایسه با مناطق دیگر در این مطالعه نسبت صید کنه اورنیتودوروس تولوزانی به سایر گونه ها در مقایسه با استان همدان بیشتر و از استان آذربایجان غربی کمتر می باشد. آلودگی مشاهده شده در کنه ها مربوط به روستای گل بلاغ، دهستان سیاه منصور بوده که در همسایگی شهرستان تکاب (استان آذربایجان غربی) می باشد، این استان از مناطق آندمیک شناخته شده بیماری تب راجعه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p260531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!