بررسی تصفیه فاضلاب صنایع شوینده به کمک فرایند انعقاد در مقیاس آزمایشگاهی

چکیده:
مقدمه
شوینده ها مواد شیمیایی فعال در سطح هستند که می توانند از طریق کاهش تنش سطحی آب، تجزیه موادی که در اصطلاح «چرک» نامیده می شود را تسریع نموده و اشیا «کثیف» را «تمیز» نمایند. تخلیه پسابهای حاوی شوینده ها از طریق کارخانجات سازنده و یا از طریق مصارف خانگی باعث بروز مشکلات زیست محیطی عمده ای می شود. در این بررسی کاربرد مواد منعقد کننده جهت کاهش غلظت شوینده ها در پسابهای تخلیه شده به محیط مورد مطالعه قرار گرفته است.
مواد و روش ها
فاضلابی که برای انجام این آزمایشات مورد نیاز بود از خروجی نهایی فاضلاب کارخانه پاکسان تهیه گردید و نمونه برداری بصورت مرکب انجام شد. مطالعات انعقاد و لخته سازی ابتدا با انتخاب یک نوع ماده منعقد کننده و در pH های مختلف انجام شد (محدوده pH از 2 تا 13) و pH مناسب برای هر منعقد کننده تعیین گردید. سپس در pH بهینه مقدار بهترین غلظت مواد منعقد کننده از طریق آزمایش جار بدست آمد.
یافته ها
عمل انعقاد فاضلاب محتوی مواد شوینده با آلوم، آهک، سولفات آهن III و کلریدآهن آزمایش گردید. عمل انعقاد فاضلاب محتوی مواد شوینده توسط کلرید آهن بهترین نتایج را ارایه نموده است. در اینصورت میزان حذف کدورت، مواد فعال سطحی و اکسیژن خواهی شیمیایی به ترتیب برابر 1/96، 82 و 4/93 درصد بدست آمد.
نتیجه گیری
یافته های حاصل از این بررسی نشان داد که با استفاده از فرآیند انعقاد می توان فاضلاب شوینده ها را تصفیه نمود به طوری که اگر هدف حذف مواد فعال سطحی باشد می توان با کلرید آهن تا 82% آنها را حذف نمود و کارایی حذف با روش های تکمیلی تصفیه افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p260535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!