تاثیر هشت هفته تمرین در آب همراه با مصرف مکمل سنجد بر روی برخی از شاخص های التهابی و رشدی در زنان یائسه دارای اضافه وزن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یایسگی بخش طبیعی و اجتناب ناپذیر زندگی زنان می باشد و با تغییرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی و علایمی نظیر گرگرفتگی، افسردگی، دردهای عضلانی، التهاب، پوکی استخوان و افزایش وزن همراه است. از طرفی استفاده از تمرینات ورزشی به همراه مکمل های گیاهی یکی از شیوه های پیشنهادی برای کنترل چاقی و عوارض ناشی از آن می باشد. لذا هدف از این مطالعه بررسی هشت هفته تمرین در آب همراه با مصرف مکمل سنجد بر روی پروتیین واکنشی-C و عامل شبه انسولینی-1 در زنان یایسه دارای اضافه وزن و چاق بود.

مواد و روش ها

بدین منظور تعداد 40 زن یایسه با میانگین سنی (08/5 ± 97/52) سال و میانگین وزنی (09/8± 95/73) کیلوگرم و با میانگین قد (56/7±057/156) سانتی متر به صورت هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی ساده در چهار گروه کنترل (10 نفر)، تمرین+دارونما (10 نفر)، مکمل (10 نفر) و تمرین+ مکمل (10 نفر) تقسیم شدند. گروه تمرین+دارونما 8 هفته تمرین در آب با شدت 74 – 60 درصد ضربان قلب بیشینه را دو جلسه در هفته انجام دادند، گروه مکمل 8 هفته مکمل پودر سنجد روزانه به میزان 15 گرم در روز دریافت کردند و گروه تمرین+ مکمل طی 8 هفته هم مکمل استفاده کردند و هم تمرین در آب انجام دادند همچنین گروه کنترل طی 8 هفته تحت هیچ تمرین و مکملی قرار نگرفت. نمونه های خونی به منظور بررسی متغیرهای مورد مطالعه طی شرایط ناشتایی در مراحل پیش و پس آزمون جمع آوری شدند. برای ارزیابی غلظت سرمی پروتیین واکنشی-C و عامل شبه انسولینی-1 به ترتیب به وسیله تکنیک های الایزا و روش اسپکتوفتومتری اندازه گیری شدند. جهت بررسی تفاوت های درون گروهی از آزمون t همبسته و جهت بررسی تفاوت های بین گروهی از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح معناداری (05/0<P) استفاده شد.

نتایج

نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار درون گروهی برای پروتیین واکنشی-C در گروه های تمرین+مکمل و مکمل و عامل شبه انسولینی-1 در سه گروه تجربی بود (05/0P<). همچنین تفاوت معناداری در مقادیر بین گروهی مشاهده نشد (05/0<P).

نتیجه گیری

مصرف مکمل سنجد و تمرین در آب نتوانسته اند بر عوامل رشدی و التهابی زنان دارای اضافه وزن یایسه اثر بگذارند، لذا به زنان یایسه علاقه مند به ورزش مصرف مداوم مکمل سنجد جهت توسعه عوامل شدی و کاهش عوامل التهابی توصیه نمی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2606097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!