بررسی تراکم ماست سل ها و عروق ریز خونی و ارتباط آن ها در ژانت سل گرانولومای محیطی حفره دهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

نقش قطعی ماست سل ها و آنژیوژنزیس در پاتوژنز ژانت سل گرانولومای محیطی (PGCG) حفره دهان هنوز به طور کامل مشخص نشده است. لذا هدف از انجام این مطالعه، بررسی تعداد ماست سل ها (MCs) و متوسط تراکم عروقی (MVD) و تعیین ارتباط بین آن ها در PGCG حفره دهان می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، تعداد 50 نمونه بافتی از آرشیو بخش پاتولوژی دهان دانشکده دندانپزشکی زاهدان در طی سال های 2015- 2005میلادی به روش سرشماری انتخاب شدند. نمونه ها شامل: 40 مورد PGCG و 10 مورد بافت نرمال دهانی بودند. نمونه ها با روش رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی (آنتی بادی CD31) و تولوییدن بلو جهت شناسایی MVD و MCs به ترتیب رنگ آمیزی شدند. سپس آنالیز داده ها توسط T-test، آزمون همبستگی پیرسون و نرم افزار آماری SPSS 21 صورت پذیرفت.

یافته ها

متوسط تعداد ماست سل ها در PGCG، 36/43±38/51 و در بافت نرمال 21/3±14 بود و اختلاف معناداری را از لحاظ آماری نشان داد (0/041=P). MVD در گروه PGCG، 64/43±93/34 و در گروه بافت نرمال، 16/7±41/9 بود و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود (0/017=P). MVD و MCs در ناحیه زیر اپیتلیوم نسبت به نواحی عمقی تر بافت همبند بیش تر بود. بین MCs و MVD ارتباطی مشاهده نشد (0/003=r)(0/982=P).

استنتاج

در مطالعه حاضر، تعداد ماست سل ها و متوسط تراکم عروقی در PGCG بالاتر از بافت نرمال بود و این احتمالا نقش ماست سل ها و به دنبال آن روند آنژیوژنز را در پاتوژنز این ضایعه تحریکی حفره دهان نشان می دهد، ولی بین تعداد ماست سل ها و تراکم عروق خونی کوچک ارتباطی مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!