فراوانی و عوارض آپاندیسیت حاد قبل و طی پاندمی کووید 19: یک مطالعه گذشته نگر در بیمارستان کودکان، شمال ایران

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آپاندیسیت یکی از علل درد شکم و شایع ترین اورژانس شکم حاد جراحی در کودکان است. مطالعاتی در ارتباط با فراوانی و عوارض آپاندیسیت در پاندمی کووید19 انجام شده است، که نتایج متفاوتی را نشان داده اند، لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه فراوانی و عوارض آپاندیسیت حاد در کودکان لاپاراتومی شده با علایم این بیماری، قبل و طی پاندمی کووید19 در بیمارستان کودکان بابل در شمال ایران انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه گذشته نگر روی 172 کودک لاپاراتومی شده با تشخیص اولیه آپاندیسیت حاد، انجام شد. کودکان براساس زمان مراجعه به دو گروه تقسیم شدند. گروه قبل از پاندمی کووید19: کودکانی که از ماه دی سال 1397 تا آذر 1398 لاپاراتومی شده بودند و گروه دوران پاندمی: کودکانی که از اسفند 1398 تا بهمن 1399تحت لاپاراتومی قرار گرفته بودند. مشاهدات جراح در لاپاراتومی و عوارض آپاندیسیت (پرفوریشن، آبسه،گانگرن، پریتونیت) ثبت شد. آنالیز با آزمون های آماری کای سکویر و تی زوجی انجام شد.

یافته ها

میانگین سنی 172 کودک مطالعه (94 و 78 نفر به ترتیب در قبل و طی پاندمی کووید19) 2/89±7/76 سال بود. نتایج مطالعه نشان داد که به ترتیب 165 (95/9درصد) و 7 (4/1 درصد)کودک، آپاندیسیت تایید شده و نشده داشتند و تفاوت بین دو گروه معنی دار نبود (0/45=P). هم چنین فراوانی عوارض آپاندیسیت (پرفوره، گانگرن، آبسه، پریتونیت)، 25/8 درصد در مقابل 34/2 درصد (0/24=P) و میانگین فاصله زمانی بین شروع درد تا مراجعه به بیمارستان (0/38=P) در دو گروه مطالعه معنی دار نبود.

استنتاج

در مرکز درمانی مورد مطالعه، پاندمی کووید19 بر فراوانی و عوارض آپاندیست حاد در کودکان تاثیرگذار نبود، این نتایج احتمالا گویای عملکرد مناسب کادر درمان و عدم تاخیر والدین در مراقبت های پزشکی کودکان با علایم حاد شکمی در این پاندمی بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
158 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!