مقایسه ی عملکرد جای گذاری لوله ی قفسه ی سینه در خط وسط و خط آگزیلاری قدامی پس از عمل جراحی Coronary artery bypass graft در پیشگیری از بروز پلورال افیوژن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پلورال افیوژن، یکی از عوارض بعد از عمل (Coronary artery bypass graft) CABG است که استفاده از Chest tube جهت پیشگیری از آن پیشنهاد شده است. به همین منظور مطالعه ی حاضر با هدف مقایسه ی عملکرد جایگذاری Chest tube در Mid line و Anterior axillary پس از عمل جراحی CABG در پیشگیری از بروز پلورال افیوژن پرداخته شده است.

روش ها

این مطالعه ی گذشته نگر بر روی 99 پرونده از بیماران تحت عمل CABG در سال های 1395 تا 1396 که پس از عمل برای آنان Chest tube به یکی از دو روش جایگذاری در خط وسط قفسه ی سینه و یا خط آگزیلاری قدامی تعبیه شده، صورت گرفته اند. از پرونده ی این بیماران سن، جنسیت بیمار، مدت زمان پمپ، مدت زمان جراحی، تعداد گرافت، وقوع پلورال افیوژن، میزان خون درناژ شده ثبت شد و در بین دو روش مورد مقایسه قرار گرفتند.

یافته ها

دو گروه از نظر حجم درناژ از Chest tube و مدت زمان جراحی در بین دو گروه اختلاف معنی داری نداشتند. میزان فراوانی پلورال افیوژن در گروه میدلاین، 14 درصد و در گروه آگزیلاری قدامی، 14/3 درصد بود که تفاوتی بین دو گروه بر اساس فراوانی پلورال افیوژن وجود نداشت.

نتیجه گیری

هر دو روش جایگذاری Chest tube در Midline و Anterior axillary دو روش مفید جهت جلوگیری از پلورال افیوژن بعد از عمل CABG بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
459 تا 463
لینک کوتاه:
magiran.com/p2608055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!