مقایسه ی جمعیت باکتری های انتروکوکوس فکالیس و فوزوباکتریوم نوکلئاتوم در بافت روده ی افراد سالم با بیماران مبتلا به پولیپ و سرطان روده ی بزرگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سرطان روده ی بزرگ یا CRC (Colorectal Cancer)، دومین سرطان شایع در انسان می باشد. مشخص شده است که عوامل غیر وراثتی و اپی ژنتیکی در ایجاد این بیماری به مراتب موثرتر از عوامل ارثی عمل می کنند. در این میان نقش فلور میکروبی روده یا گات میکروبیوتا (Gut microbiota)، جدی تر بوده چنانکه ترکیب و تنوع آنها در طی روند تشکیل تومور در روده، دستخوش تغییراتی می شود. از آنجا که شواهدی نشان از دخالت سویه های دو باکتری انتروکوکوس فکالیس و فوزوباکتریوم نوکلیاتوم در این بیماری دارد، ما در این تحقیق که بر روی گروهی از جمعیت کشور انجام شد، بررسی کردیم که آیا در بافت های پولیپ (ضایعات پیش سرطانی) و تومور روده ی بزرگ، نسبت به بافت سالم، تفاوتی در فراوانی این دو گونه وجود دارد یا خیر.

مواد و روش ها

 در این مطالعه ی شاهد - موردی، به بررسی 21 نمونه ی بافت سالم روده ی بزرگ، 21 نمونه از بافت پولیپ و 19 نمونه بافت توموری روده پرداختیم. میزان ژن 16S rRNA ی اختصاصی دو باکتری مورد مطالعه را به عنوان شاخص فراوانی آنها در این سه دسته، به کمک روش Quantitative Real-Time PCR Absolute مورد اندازه گیری قرار دادیم.

نتایج

 نتایج حاصل از این تحقیق گویای افزایش معنادار (05/0P<) جمعیت انتروکوکوس فکالیس و فوزوباکتریوم نوکلیاتوم، در نمونه ی بافتی بدخیم روده نسبت به پولیپ و سپس نسبت به نمونه های طبیعی است. به علاوه ضریب همبستگی این دو گونه (7634/0) به دست آمد که حاکی از ارتباط سینرژیستی بین آنها در بافت روده می باشد.

نتیجه گیری

 یافته های ما می تواند برساند که افزایش جمعیت این دو گونه در بافت اپیتلیال روده، با افزایش احتمال رشد پولیپ و تبدیل آن به تومور مرتبط است. به عبارتی، رشد بیش از حد این باکتری ها احتمالا از عوامل القای التهاب و کارسینوژنز در اپیتلیال روده و یا نشانی از این عوارض می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2608421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!