اولویت بندی استراتژی های مدیریت دانش بازار در بازاریابی مسئولانه محصولات دانش بنیان شیمی پایه با استفاده از تصمیم گیری چند معیاره فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

محصولات شیمیایی با 50 درصد بیشترین سهم در سبد صادراتی کشور را در اختیار دارند و با توجه به استفاده از تکنولوژی سطح بالا و دانش بسیار پیچیده در زمره صنایع دانش بنیان قرار دارند. شرکت های دانش بنیان به دلیل دارا بودن نیروی متخصص از نظر طراحی و توسعه و استفاده از تکنولوژی ها مشکلات چندانی ندارند اما در زمینه بازاریابی با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند. از طرفی تولیدکنندگان در دنیای امروز از طرف مشتریان خود تحت فشار هستند تا به صورت مسیولانه در قبال جامعه فعالیت کنند. هدف از این تحقیق انتخاب استراتژی مدیریت دانش با استفاده از رویکرد ترکیبی فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) و DEMATEL در بازاریابی مسیولانه محصولات شیمیایی می باشد. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ گردآوری داده ها از نوع توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان درزمینه ی مدیریت دانش، مدیران و کارکنان شرکت های شیمی پایه است و جمع آوری داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. سه گروه شامل اهداف، معیارها و استراتژی های مدیریت دانش براساس پیشینه پژوهش انتخاب شدند. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزارهای Decision Super و SPSS تحلیل شد. براساس نتایج تحقیق در گروه اهداف مسیولیت پذیری با وزن نرمال 49/0، در گروه معیارها حمایت مدیران ارشد با وزن 23/0 و در بین استراتژی های مدیریت دانش استراتژی ترکیب سازی با وزن 35/0 دارای اولویت های اول بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
200 تا 218
لینک کوتاه:
magiran.com/p2608692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!