بررسی شاخص های رشد و نموی و ویژگی های بیوشیمیایی آریل انار (.Punica granatum L) رقم شیرین طارم تحت تاثیر کود گاوی و ورمی کمپوست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی تاثیر سطوح مختلف کود گاوی و ورمی کمپوست بر ویژگی های بیوشیمیایی آریل انار، آزمایشی روی درختان انار شیرین رقم محلی طارم در قالب طرح بلوک های کامل تصافی با 10 تیمار و سه تکرار در سال 1398 اجرا شد. کود گاوی، ورمی کمپوست و مخلوط مساوی از هر دو در سه سطح  سه، شش و نه کیلوگرم برای هر درخت به صورت چالکود استفاده شد. نتایج نشان داد که ورمی کمپوست در سطح نه کیلوگرم بر وزن (313 گرم)، طول (78/2 میلی متر) و قطر میوه (84/7 میلی متر) و حجم آب میوه (134/5 میلی لیتر) تاثیر معنی داری داشت. در حالی که کمترین مقادیر آنها در تیمار شاهد مشاهده شد. شاخص طعم (19/5) در تیمار ورمی کمپوست سه کیلوگرم به طور معنی داری افزایش یافت. کود گاوی در سطح های سه و شش کیلوگرم به ترتیب بر میزان فنل کل (221 میلی گرم در 100 میلی لیتر آب میوه) و اسید قابل تیتراسیون (1/2 درصد) بیشترین اثر معنی دار را نشان داد. تاثیر تیمار مخلوط کود گاوی و ورمی کمپوست نه کیلوگرم برای صفت عملکرد (8/3 تن در هکتار) و حجم آریل (0/4 میلی لیتر) نسبت به سایر تیمارها بالاتر بود. تیمار شاهد اگرچه از نظر صفات میوه انار کمترین میانگین را داشت، اما مواد جامد محلول (14/9 درجه بریکس) و آنتوسیانین کل (36/3 میلی گرم در لیتر) و ظرفیت آنتی اکسیدانی (78/6 درصد) خوبی را نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2609121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!