ترجمه و اعتباریابی اولیه مقیاس کوتاه شده استرس کرونا (CSS-18)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ویروس کرونا به دلیل شرایطی غیر قابل پیش بینی و ناگواری که دارد باعث ایحاد استرس در میان مردم شده و زندگی آنها را مختل کرده است. در همین راستا، مطالعه حاضر به بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس کوتاه شده استرس کرونا در ایران پرداخته است.

مواد و روش کار

این پژوهش از نوع مطالعات روش شناختی بود که روی 415 شرکت کننده انجام شد. ترجمه پرسشنامه اصلی با استفاده از روش backward forward انجام گردید. روایی محتوایی کیفی پرسشنامه با نظرخواهی از 5 نفر از متخصصان در این زمینه و روایی صوری به روش کیفی از طریق مصاحبه با 10 نفر انجام شد. روایی سازه با گروه های شناخته شده (جنسیت افراد) سنجیده شد. شایان ذکر است روایی همگرا مقیاس کوتاه شده استرس کرونا به وسیله (سنجش همبستگی بین نسخه فارسی مقیاس کوتاه شده استرس کرونا و نسخه فارسی 36 گویه ای مقیاس استرس کرونا) انجام شد. پایایی ابزار با تحلیل همسانی درونی صورت گرفت.

یافته ها

در مجموع 415 نفر در این مطالعه شرکت کردند. میانگین و انحراف معیار سنی بیماران 12/24±35/55 سال بود. نتایج تحلیل مقایسه گروه های شناخته شده نشان داد که میانگین نمره کل مقیاس کوتاه شده استرس کرونا در گروه زنان به طور معنی دار بیشتر از مردان است. همچنین نتایج تحلیل روایی همگرا بیانگر همبستگی معنی دار است.

بحث و نتیجه گیری

یافته های پژوهش، نشان دهنده روایی و پایایی مناسب نسخه فارسی مقیاس کوتاه شده استرس کرونا است؛ به طوری که قابلیت به کارگیری در موقعیت های مختلف از جمله محیط های بالینی و تحقیقاتی را دارد. پیشنهاد می گردد در مطالعات آینده روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی (اکتشافی و تاییدی) در نمونه بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
617 تا 625
لینک کوتاه:
magiran.com/p2609990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!