مقایسه تاثیر زایمان بی درد با استفاده از گاز انتونوکس با بی دردی اسپاینال مخدر سوفنتانیل بر آنالیز گازهای شریانی بندناف و آپگار نوزادان بستری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه سلامت مادران و نوزادان در نظام های سلامت اهمیت ویژه ای دارد. تاکنون مداخلات مختلفی در راستای ارتقای سلامت مادران باردار اجرا شده است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر زایمان بی درد با استفاده از گاز انتونوکس با بی دردی اسپاینال مخدر سوفنتانیل بر آنالیز گازهای شریانی بندناف و آپگار نوزادان بستری انجام شده است.

روش بررسی

مطالعه کاربردی حاضر به صورت کارآزمایی بالینی در بین 800 مورد از زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان شهید اکبرآبادی از تاریخ اردیبهشت 1399 الی بهمن 1400 انجام شد. مادران در دو گروه بی حسی اسپاینال و گروه دریافت کننده گاز انتونوکس تقسیم شدند. به منظور اندازه گیری اثربخشی، نمرات آپگار در دقیقه یک و پنج در کنار پارامترهای BE، HCO3، وPCO2  مورد سنجش قرار گرفتند.

یافته ها

میانگین نمره آپگار دقیقه یک و پنج در گروه مادران دریافت کننده گاز انتونوکس به ترتیب 9/9 و 6/8 به دست آمد. همچنین، میانگین نمره آپگار دقیقه یک و پنج در گروه مادران با بی حسی اسپاینال به ترتیب 8/9 و 2/8 به دست آمد. نتایج حاصل از تحلیل و مقایسه پارامترهای حاصل از گازهای شریانی بندناف نوزادان در بین هر دو گروه مادران تفاوت معنی داری نداشت. همچنین، تفاوت معناداری در نمره های آپگار در بین هر دو گروه مادران یافت نشد.

نتیجه گیری

هیچگونه تفاوت معنا داری بین اثربخشی استفاده از گاز انتونوکس با بی دردی اسپاینال در زایمان بی درد مادران وجود ندارد، بنابراین در نظرگرفتن هزینه هرکدام از مداخلات در کنار اثر آنها ممکن است باعث ایجاد تفاوت در دو مداخله شود و یکی از مداخلات نسبت به دیگری اگرچه اثر بالینی تشخیصی یکسان داشته باشد، اما هزینه کمتر ایجاد نماید و از دید نظام سلامت ارجح شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!