جنبه های شفافیت فرآیند تقنینی و آثار متقابل آن ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
پیش گیری از وقوع فساد در نظام های سیاسی-حقوقی یکی از موضوعات مهمی است که از دیرباز مورد توجه نویسندگان و اندیشمندان قرار داشته است. یکی از راه کارهای مهمی که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، حرکت به سوی الگوی حکمرانی خوب است. شفاف سازی آرا و مذاکرات نهادهای قانون گذاری از جمله مجلس شورای اسلامی، هییت وزیران، خبرگان، شورای عالی انقلاب فرهنگی و غیره از جمله شاخص های حکمرانی خوب به حساب می آیند. از همین رو، در پژوهش حاضر بررسی شفافیت در فرآیند قانون گذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
این تحقیق از نوع نظری و روش آن به صورت توصیفی-تحلیلی است. روش گرد‏آوری اطلاعات کتاب خانه‏ ای است و با مراجعه به اسناد، کتاب ها و مقاله ها انجام شده است.ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل انجام پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.
یافته ها
مسیله قابل پذیرش بودن قوانین در یک جامعه از سوی مخاطبان آن یکی از آثار و تبعات شفافیت در نظام تقنینی است. به هر میزان که شفافیت در فرآیند تقنینی بیشتر اعمال شود، به همان اندزه عموم جامعه نیز بیشتر متوجه دغدغه های رکن قانون گذار می شوند.
نتیجه گیری
نقطه مشترک جنبه های شفافیت به «پیش گیری از فساد در نظام حقوقی» بازمی گردد. به هر میزان که متن قوانین شفاف باشد در عمل فضایی برای سوءاستفاده از قانون در مرحله اجرا ایجاد نمی شود. از سوی دیگر نیز، شفافیت در فرآیند تصویب قوانین و اقدامات نمایندگان باعث می شود که افراد مزبور خود را در معرض افکار عمومی و ارزیابی های ناشی از آن ببینند. در نتیجه، هر دو جنبه شفافیت موجبات تقویت هدف نهایی یکدیگر را فراهم می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
455 تا 478
لینک کوتاه:
magiran.com/p2612097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!