مقایسه تاثیر روش تدریس سنتی و کلاس وارونه بر رضایت، انگیزش و میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی اردبیل در درس آسیب شناسی تشخیصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مطالعه حاضر باهدف مقایسه تاثیر روش تدریس کلاس وارونه و آموزش سنتی بر رضایت، انگیزش و میزان یادگیری درس آسیب شناسی تشخیصی سه و چهار نظری دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1401 انجام پذیرفت.

مواد و روش اجرا: 

در این مطالعه که به صورت نیمه تجربی سری زمانی اجرا گردید، تمامی 45 دانشجویان دندانپزشکی ورودی 97 اردبیل که در نیمسال تحصیلی 1401 1400 درس آسیب شناسی تشخیصی سه و چهار  نظری را انتخاب نموده بودند، وارد مطالعه شدند. بعد از تقسیم بندی و ارایه محتوا برحسب متغیرهای موردمطالعه (رضایت، انگیزش و میزان یادگیری) دو گروه دریافت کننده آموزش سنتی و آموزش کلاس وارونه از طریق بررسی آزمون ها و پرسشنامه ارزیابی کمی و کیفی روش تدریس، با هم مقایسه گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تی مستقل، یومن ویتنی و تحلیل واریانس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده و سطح معناداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شده است.

یافته ها

نتایج نشان داد که با افزایش تعداد آزمون نمره یادگیری دانشجویان در درس آسیب شناسی تشخیصی نظری  سه و چهار  در روش کلاس وارونه بیشتر از روش تدریس سنتی بود، میانگین یادگیری کل به شیوه سخنرانی 12/6 و به روش کلاس وارونه 43/8 و انحراف معیار به ترتیب 59/2 و 40/3 به دست آمد (05/0 > P)؛ اما تفاوت معناداری در سطح انگیزه و میزان رضایت در درس به صورت کلاس وارونه و روش سنتی وجود نداشت (05/0 <P).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که آموزش وارونه در مقایسه با کلاس سنتی باعث بهبود سطح یادگیری و در نتیجه باعث پیشرفت تحصیلی در دانشجویان می شود. پیشنهاد می گردد اساتید جهت افزایش بهره وری از روش های فعال آموزشی استفاده کنند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p2612669 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!