کانی شناسی بازالت های قلیایی الیگوسن و بیگانه سنگ های سیلیمانیتیت موجود در آنها (جنوب غرب جندق، استان اصفهان، ایران مرکزی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رخنمون بازالت های قلیایی الیگوسن پیشین در راستای گسل تویره، در شمال غربی خردقاره شرق - ایران مرکزی، از نظر سنگ نگاری و شیمی کانی ها بررسی شد. این بازالت های قلیایی از درشت بلور های کریزولیت (90- 70Fo)، اوژیت-دیوپسید (82/0Mg#=) و لابرادوریت (70-30An) در زمینه‏ ای شامل بلورهای ریز همین کانی ها افزون بر سانیدین و کانی های ثانویه (سرپانتین، زیولیت) و کانی‏ های کدر تشکیل شده‏ اند. همچنین، این سنگ ها دارای بیگانه سنگ های سیلیمانیتیت هستند که از کانی اصلی سیلیمانیت فیبرولیتی و منشوری، کانی فرعی کروندوم و کانی‏ های ثانویه (کلریت و اسکاپولیت) تشکیل ‏ شده اند و بافت‏ های دانه شکفتی، نخ شکفتی، غربالی و تاج خروسی نشان می دهند. این بیگانه سنگ های غنی از آلومینیم و دارای سیلیس متوسط به احتمال بسیار فراورده دگرگونی سنگ های رسوبی پوسته قاره ای هستند و با ماگمای بازالتی قلیایی سریع به سطح زمین آورده شده اند. تشکیل فیبرولیت پیرامون برخی سیلیمانیت های منشوری و تشکیل اسپینل های غنی از آلومینیم (4/0-5/0Mg#=) در مرز بیگانه سنگ با بازالت میزبان گویای کاهش دما و فشار طی صعود و واکنش مذاب بازالتی با بیگانه سنگ هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
305 تا 318
لینک کوتاه:
magiran.com/p2612905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!