تاثیر هشت هفته تمرینات مقاومتی به همراه تمرینات مهارت حرکتی و پردازش مجدد درد بر درد و فاکتورهای روانشناختی مهمانداران هواپیما مبتلا به کمر درد مزمن غیراختصاصی: کارآزمایی تصادفی بالینی دو سو کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کمردرد مزمن غیراختصاصی سومین عامل ناتوانی در بیماری های اسکلتی عضلانی شناخته شده است. شیوع این نوع کمردرد در بین مهمانداران هواپیما به دلیل ایستادن های طولانی مدت، انجام کارهای تکراری و حمل وسایل به روش های مختف بسیار زیاد است. لذا، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات مقاومتی به همراه تمرینات مهارت حرکتی و پردازش مجدد درد بر درد و فاکتورهای روانشناختی مهمانداران هواپیما مبتلا به کمر درد مزمن غیراختصاصی است.

روش بررسی

پژوهش حاضر از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی دو سو کور است. 52 زن مهماندار هواپیما مبتلا به کمردردر مزمن غیراختصاصی به صورت تصادفی به سه گروه تجربی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. برای ارزیابی میزان درد از مقیاس آنالوگ بصری درد، از پرسشنامه داس برای متغیرهای افسردگی، اضطراب و ترس، از پرسشنامه تمپا برای ترس از حرکت، مقیاس فاجعه سازی درد و پرسشنامه باورهای اجتناب از ترس مرتبط با کار و فعالیت بدنی استفاده شد. هر چهار گروه هشت هفته تمرینات منتخب را انجام دادند. جهت بررسی ماندگاری اثر تمرینات پس از گذشته سه ماه از تمرینات ارزیابی مجدد انجام شد. از آزمون تی همبسته برای بررسی تغییرات درون گروهی، آزمون آنالیز واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی بونفرونی برای بررسی تغییرات بین گروهی و برای بررسی اثر تعاملی زمان بر گروه از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد (05/0 P ≤).

یافته ها

نتایج تحلیل آزمون آنالیز واریانس یک راهه برای تغییرات بین گروهی نشان داد که اثر اصلی زمان به جز در متغیر اضطراب در سایر متغیرهای پژوهش معنادار است (05/0 P ≤).

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تمرینات مقاومتی به همراه تمرینات مهارت حرکتی و پردازش مجدد درد بر کاهش درد و بهبود فاکتورهای روانشناختی تاثیر معناداری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2613459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!