مطالعه فراوانی گله های گاوهای هلشتاین دارای آنتی بادی ضد نئوسپوراکنینوم در شیر مخزن در گرمسار و شاخص های تولید مثلی مرتبط با آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور تعیین شیوع سرواپیدمیولوژیک نیوسپورا کنینوم در گرمسار از 72 گله بزرگ گاو شیری در شهرستان گرمسار(حدودا 10 درصد از کل مزارع دامپروری این شهرستان) نمونه شیر مخزن برای انجام آزمایش ELISA (الایزا) تهیه شد. همچنین از 11 قلاده سگ متعلق به گله های با نتایج الایزا مثبت خونگیری بعمل آمد و به آزمایشگاه ارسال شد تا به وسیله کیت الایزا مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان داد که در 55 دامپروری (%4/75 نتایج آزمایش الایزا مثبت شد. در میان 11 قلاده سگ گله های آزمایش شده با الایزای سرم خون نمونه 9 قلاده نتایج مثبت نشان دادند. در میان 11 قلاده سگ گله آزمایش شده با الایزای سرم خون ، نمونه 9 قلاده نتیجه مثبت نشان داد. منطقه جغرافیایی، تعداد گاوهای گله، زایمان تا آبستنی، میزان گیرایی تلقیح و درصد دام آبستن در گله در بین گله های آلوده و سالم تفاوتی نداشت (P>0.05). میانه تعداد گوساله های ماده در گله های الایزا منفی 2 راس و در الایزا مثبت 3 راس بود (P=0.01). همچنین میانه تولید شیر هر گاو در گله های منفی 8/27 کیلوگرم و در گله های مثبت 9/26 کیلوگرم بود (P=0.026) . میان حضور سگ در گله و مثبت بودن نتیجه مثبت آزمایش الایزای شیر مخزن گله ارتباط معنی دار یافت شد. (P=0.00, r=0.47). از این تحقیق نتیجه گیری شد در شهرستان گرمسار %4/75 از مخازن شیر گله های بررسی شده نتیجه الایزای مثبت داشتند و میزان تولید شیر در این گله ها کمتر و حضور سگ بیشتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2613651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!