ثبت تغییرات الکتروفیزیولوژیک و عملکرد حسی توسط کاندویت حاوی سلول های بنیادی، نانو ذرات طلا و فاکتور نوروتروفیک، پس از ترمیم آسیب عصب سیاتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از این مطالعه، ارزیابی کارآیی داربست الکتروریسی شده از جنس پلی لاکتیک گلیکولیک اسید همراه با پوشش لامینین که به صورت کاندویت جهت هدایت مسیر رشد آکسون ها درآمده اند، می باشد.

روش ها

در این مطالعه از 48 سر رت های نر بالغ Wistar استفاده شد. این رت ها به 6 گروه شامل یک گروه شاهد سالم و پنج گروه دیگر علاوه بر آسیب 10 میلی متری عصب سیاتیک ایجاد شده، موارد درمانی مختلف انجام شد که شامل: گروه کاندویت پلی لاکتیک کوگلایکولیک اسید پوشش داده شده با لامینین و پرشده با محیط کشت، گروه کاندویت های پوشش داده شده با لامینین که حاوی سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی رت بودند، گروه کاندویت های پوشش داده شده با لامینین که حاوی نانوذرات طلا و فاکتور (Brain Derived Neurotrophic Factor) BDNF انکپسوله شده در کیتوزان بودند، گروه کاندویت های پوشش داده شده با لامینین که حاوی نانوذرات طلا و BDNF انکپسوله شده در کیتوزان که حاوی سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی رت بودند. در گروه ششم، این سلول ها به صورت سوسپانسیون شده در هیدروژل آلژینات وارد کاندویت مذکور شدند. 12 هفته پس از پیوند این کاندویت ها به نقص 10 میلی متری عصب سیاتیک رت، میزان ترمیم عصب به وسیله ی کاندویت های مختلف توسط تست های رفتاری و آزمون الکتروفیزیولوژی اندازه گیری و بررسی شد.

یافته ها

نتایج تجزیه و تحلیل آزمایش حسی سه ماه بعد از پیوند در همه ی حیوانات نشان داد که عملکرد حسی در پای آن ها، بدون در نظر گرفتن گروه های مورد آزمایش، تقریبا به طور کامل بازگشته است. همچنین، درجات مختلفی از افزایش دامنه در ترکیب پتانسیل عمل عضله در همه ی گروه ها مشاهده شد. با این حال، افزایش آن ها به طور قابل توجهی کمتر از گروه شاهد بود. در حالی که تاخیر در انتقال پیام در گروه های حاوی نانوذرات همراه با سلول های سوسپانسیون شده در هیدروژل آلژینات اختلاف معنی داری را نسبت به گروه شاهد نشان نداد.

نتیجه گیری

یافته ها نشان داد که جهت ارزیابی میزان ترمیم آسیب اعصاب محیطی از طریق مهندسی بافت، آزمایش های الکتروفیزیولوژی و حسی می توانند روش های موثری باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
566 تا 574
لینک کوتاه:
magiran.com/p2614124 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!