رابطه پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی با سلامت دهان و دندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پوشش های بسیار ضعیف درمان پایه در بخش بیمه های دندانپزشکی موجب شده تا این گونه خدمات، برای مردم به عنوان خدماتی لوکس تلقی شده و شاخص های سلامت دهان و دندان در ایران، از مطلوبیت چندانی برخوردار نباشد. با توجه به پوشش های درمان مازاد تکمیلی توسط بیمه های تجاری در این پژوهش به بررسی رابطه پوشش بیمه ای خدمات دندان پزشکی با میزان سلامت دهان و دندان پرداخته شد.

روش بررسی

روش پژوهش توصیفی، تحلیلی و مقطعی بود، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل بیماران مراجعه کننده به کلینیک های شهر تهران در سال 1401 بودند. حجم نمونه در این مطالعه برابر با 383 نفر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری شده بود و داده ها در سطح آمار توصیفی و استنباطی و آزمون های t یک جامعه و دوجمله ای و آزمون فریدمن مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

بین پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی و سلامت دهان و دندان افراد رابطه معناداری وجود دارد (0.000=P و 23.99=t). از طرفی بین میزان پرداخت از جیب بیماران درخصوص خدمات دندانپزشکی با وضعیت سلامت دهان و دندان رابطه معناداری مشاهده شده است (0.000=P و 16.117=t). نتایج حکایت از تاثیر میزان پرداخت بیمه ای خدمات دندانپزشکی بر میزان استفاده از خدمات دندانپزشکی دارد (00.000=P و 29.73=t). همچنین ویژگی های دموگرافیک بیمه گذار (شاخص DMFT، سن، جنسیت، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل) بر میزان استفاده از خدمات دندانپزشکی تاثیر گذار بودند (0.000=P و 33.04=t).

نتیجه گیری

مسیولان و دست اندرکاران سلامت دهان و دندان به دلیل وجود رابطه بین پوشش بیمه، میزان پرداختی، سن و سطح تحصیلات افراد با سلامت دهان و دندان باید تصمیم گیری و سیاست گذاری مناسبی انجام دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2614473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!