شناسایی و رتبه بندی معیارهای چابکی ترابری سنگین یک سازمان نظامی- انتظامی به روش بهترین- بدترین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از اصول و آموزه های [1] هر سازمان نظامی- انتظامی، چابکی است. این سازمان ها برای چابک سازی خود، نیازمند یک لجستیک چابک و به تبع آن یک ترابری چابک هستند. ازاین رو، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی معیار های چابکی ترابری سنگین یک سازمان نظامی- انتظامی است.

روش

روش تحقیق حاضر، از نوع آمیخته و بر مبنای ابزار پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران ارشد آماد و پشتیبانی و خبرگان ترابری و تحرک در سازمان نظامی- انتظامی موردمطالعه می باشند. در این پژوهش، ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای، معیارها و زیرمعیارهای اولیه در چابکی ترابری سنگین یک سازمان نظامی- انتظامی استخراج شد و پرسش نامه های تحقیق تدوین شد. سپس این پرسشنامه ها بین خبرگان تحقیق توزیع شد. برای تعیین روایی تحقیق از ضریب لاوشه و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تعیین وزن این معیارها و زیرمعیارها، از روش بهترین- بدترین [2] که رویکرد نسبتا جدید در وزن دهی عوامل و انجام مقایسات زوجی است، استفاده شد.

یافته ها

برای تحقق هدف پژوهش، 23 زیرمعیار در قالب سه معیار اصلی شامل "انعطاف پذیری و تاب آوری، قدرت بهره برداری از امکانات و ایمنی و قدرت تامین بالا " شناسایی شد. با پرسش نامه اول، روایی و پایایی معیارها و زیرمعیارهای تحقیق، اثبات شد و نیز بهترین و بدترین معیار و زیرمعیار احصا شد. همچنین با پرسش نامه دوم، وزن این معیارها و زیرمعیارها، به روش بهترین- بدترین تعیین شد.

نتیجه گیری

معیار اصلی " انعطاف پذیری و تاب آوری " بیشترین تاثیر را در چابکی ترابری سنگین سازمان  نظامی- انتظامی موردمطالعه دارد. دیگر معیارهای اصلی یعنی "قدرت بهره برداری از امکانات " و "ایمنی و قدرت تامین بالا " به ترتیب در اولویت های بعدی قرار دارند. همچنین در سه معیار اصلی، این زیرمعیارها بیشترین اهمیت رادارند: "خودرو و تجهیزات چندمنظوره "، "موجود بودن و آماده به کاری " و "سلامت و ایمنی خودرو ".

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2614717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!