تاثیر اسیدسالیسیلیک بر برخی صفات مورفولوژیکی و بیوشیمیایی گیاه برنج (Oryza sativa L.) تحت تنش شوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

برنج یکی از گیاهان زراعی مهم است که به ویژه در مراحل اولیه رشد، به تنش شوری حساس است. امروزه کاربرد مواد تنظیم کننده رشد گیاهی مانند اسیدسالیسیلیک باعث ایجاد مقاومت گیاهان نسبت به تنش های محیطی از جمله شوری شده است. هدف از این تحقیق مطالعه اثر کاربرد اسیدسالیسیلیک بر برخی از خصوصیات مورفولوژیکی و بیوشیمیایی گیاه برنج تحت تنش شوری بود.

مواد و روش ها

بدین منظور آرمایشی گلدانی به صورت فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با پنج سطح شوری (0، 25، 50، 75، 100 میلی مولار کلرید سدیم) و سه سطح اسیدسالیسیلیک (0، 5/0 ،1 میلی مولار) روی برنج رقم ندا در سه تکرار انجام شد. صفات اتدازه گیری شامل درصد جوانه زنی، طول اندام هوایی و ریشه، میزان پروتیین کل، مالون دی آلدیید، پرولین و فعالیت برخی آنزیم های آنتی اکسیدانی بودند.

یافته ها

نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که شوری باعث کاهش معنی دار بر میزان درصد جوانه زنی، طول ساقه و ریشه و کاهش فعالیت پروتیین شد. بیشترین درصد جوانه زنی در تیمار شاهد (بدون شوری) و شوری در سطح 25 میل مولار مشاهده شد و با افزایش سطح شوری تا غلظت 100 میلی مولار میزان جوانه زنی کاهش یافت. بیشترین میزان طول ساقه چه نیز در غلظت 25 میلی مولار شوری همراه با اسید سالیسیلیک در غلظت 5/0 میل مولار مشاهده شد. بیشترین و کمترین طول ریشه نیز به ترتیب در تیمار 75 میلی مولار شوری همراه با 1 میلی مولار سالیسیلیک اسید و تیمار 100 میلی مولار شوری بدون سالیسیلیک اسید بدست آمد. اندازه گیری میزان پروتیین در تیمار های مختلف مشحص شد که افزایش سطح شوری موجب کاهش میزان پروتیین برگ بخصوص در تیمار 100 میلی مولار شوری گردید. در تمامی غلظت های شوری، سالیسیلیک اسید میزان پروتیین برگ را افزایش داد و با افزایش غلظت سالیسیلیک اسید از 0 به 1 میلی مولار موجب روند افزایشی میزان پروتیین برگ گردید. بیشترین میزان پروتیین برگ در تیمار بدون شوری و غلظت 1 میلی مولار سالیسیلیک اسید اندازه گیری شد. شوری موجب افزایش فعالیت مالون دی آلدیید در سطح شوری 100 میلی مولار نسبت به تیمارهای دیگر شد اما کاربرد سالیسیلیک اسید در غلظت های 5/0 و 1 میلی مولار موجب کاهش تولید آن شد. از طرف دیگر افزایش مقدار صفات بیوشیمیایی از جمله پرولین، آنزیم آنتی اکسیدانی (سوپراکسیددیسموتاز) نشان دهنده نقش مصرف یک میلی مولار اسیدسالیسیلیک بر افزایش تحمل این گیاه در برابر تنش شوری است. در حالی که تنش شوری، میزان فعالیت مالون دی آلدیید، فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان (کاتالاز) افزایش یافت که کاربرد گیاه با اسیدسالیسیلیک با کاهش فعالیت این صفات، تنش اکسیداتیو را کاهش می دهد که باعث افزایش مقاومت گیاه تحت تنش می شود.

نتیجه گیری

تیمار اسیدسالیسیلیک ویژگی های بررسی شده را بهبود می دهد و با فزایش صفات مورفولوژیکی (درصد جوانه زنی، پارامترهای رشد) و صفات بیوشیمیایی(پرولین، فعالیت پروتیین، آنزیم سوپراکسید دیسموتاز)، هم چنین با کاهش میزان فعالیت مالون دی آلدیید، آنزیم آنتی اکسیدان (کاتالاز) تنش اکسیداتیو را کاهش می دهد که باعث افزایش مقاومت گیاه تحت تنش شوری می شود. با توجه به اینکه بیشتر مناطق ایران از شوری رنج می برند پیشنهاد می گردد که با استفاده از هورمون گیاهی اسید سالیسیلیک طی تنش شوری در دراز مدت توجه بیشتری گردد، در تخفیف اثرات مخرب ناشی از تنش شوری موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p2616323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!